Společnosti nabízející doručení na Měsíc

Foto: Unsplash

Společnosti nabízející doručení na Měsíc

Málokdo může říct, že má doktorát z meziplanetární navigace, ale Tim Crain ano.

V 90. letech pracoval na doktorátu v texaském Austinu a doufal, že se jednou bude podílet na misích na Mars, a v roce 2000 získal vysněnou práci v NASA, v Johnsonově vesmírném středisku v Houstonu.

"V roce 2000 se předpokládalo, že vesmírnou stanici dokončíme během několika let, a pak bude dalším velkým projektem letů lidí do vesmíru přesun na Mars," říká.

Ale věci se tak úplně nevyvíjely a krátce po jeho nástupu do Nasa se priority agentury změnily.

"Situace se změnila, přišli jsme o raketoplán Columbia, vypukla globální válka proti terorismu, takže Mars spadl ze stolu," vysvětluje.

Přesunul se k jinému programu společnosti Nasa nazvanému Constellation, ambicióznímu plánu návratu na Měsíc a posléze na Mars, ale v roce 2010 se i tento program ocitl na vedlejší koleji.

"Trochu mě zklamalo, že Nasa už Měsíc nepředstavuje," říká pan Crain.

Po deseti letech práce pro společnost Nasa odešel a se spoluzakladateli Stevem Altemusem a Kamem Ghaffarianem založil společnost Intuitive Machines.

Jejich plánem bylo uplatnit své odborné znalosti na složitých inženýrských projektech, což se jim několik let dařilo.

V roce 2018 se však naskytla příležitost, které partneři nemohli odolat.

V dubnu téhož roku zahájila společnost Nasa program Commercial Lunar Payload Services (CLPS), jehož cílem bylo pověřit soukromé společnosti dopravou nákladu na Měsíc.

Tento náklad bude obsahovat přístroje a zařízení, které mají připravit půdu pro Artemis, nejnovější plán společnosti Nasa na návrat na Měsíc, tentokrát do roku 2025.

"Řekli jsme si: 'Hej, počkejte chvíli. To je něco, po čem bychom mohli jít," vzpomíná pan Crain.

Proto všeho nechali a snažili se dát dohromady návrh.

"Byla to nová zkušenost - napsat návrh na 30denní lunární misi. A vyhráli jsme, spolu s našimi dvěma konkurenty Astrobotic a Orbit Beyond, a náš život se změnil," říká.

Získání zakázky však bylo jen prvním krokem, následoval návrh a vývoj kosmické lodi, která by se dostala na Měsíc.

"Rychle jsme zjistili, že potřebujeme sestavit celý program - potřebujeme provoz, potřebujeme integraci startovacích systémů, potřebujeme celou skupinu pro integraci užitečného zatížení.

"Když si to celé vezmete, máme vlastně miniaturní vesmírný program," říká pan Crain.

Společnost Intuitive Machines začínala s pouhým plánem a stavba vesmírné lodi Nova-C jí trvala tři roky.

Jejich inženýři využili znalosti stávajících vesmírných technologií a spojili je s vlastním vývojem.

Společnost dokonce vyvinula vlastní pohonný systém, který využívá metan a kapalný kyslík, což je osvědčená kombinace.

Je to také palivo, které by se jednoho dne mohlo vyrábět ve vesmíru a pohánět budoucí mise.

"Kdekoli se vyskytují uhlík a voda, dvě nejrozšířenější chemické látky ve vesmíru, pokud víme. Budeme schopni vyrobit metan."

"Myslím, že LOX (kapalný kyslík) a metan je pohon, který bude pohánět obchod ve sluneční soustavě," říká pan Crain.

Kosmická loď Nova-C je schopna přepravit užitečné zatížení 130 kg, ale při svém prvním letu nese pouze 80 kg.

Pan Crain říká, že jakmile se Nova-C osvědčí, budou se stavět větší kosmické lodě. Společnost má plány na jednu, která může nést užitečné zatížení pět tun.

Před těmito ambicióznějšími misemi však musí první start proběhnout podle plánu.

Od poslední mise Apollo v roce 1972 americká kosmická loď na Měsíci měkce nepřistála. (Mise LCROSS v roce 2009 záměrně narazila do Měsíce, aby mohla zkoumat materiál, který se při nárazu uvolnil.)

Nova-C by to mohla změnit, až v prvním čtvrtletí roku 2022 odstartuje do vesmíru na palubě rakety SpaceX.

Od této rakety se odpojí asi po 18 minutách a vydá se na cestu k Měsíci, která potrvá asi čtyři dny.

Další technologie podnikání:

Jakmile se tam dostane, vstoupí Nova-C na nízkou oběžnou dráhu kolem Měsíce, kde stráví přibližně 24 hodin. Poté použije svůj hlavní motor k brzdění a měkkému přistání mezi Mare Serenitatis a Mare Crisium, dvěma tmavými lávovými moři na k Zemi přivrácené straně Měsíce.

Po bezpečném přistání bude sonda pracovat přibližně 13 a půl dne během lunárního dne, během něhož budou rozmístěna a zahájena práce s užitečným nákladem společnosti Nasa a komerčními zařízeními.

Experimenty a získaná data budou odeslány zpět na Zemi pomocí vlastní lunární datové přenosové služby společnosti Intuitive Machines.

Jakmile mu dojde energie, vše se vypne a Nova-C bude navždy ležet na povrchu Měsíce, nebo možná až do doby, kdy se objeví nějaký budoucí astronaut a recykluje ji.

Jednou z největších technických výzev bylo zvládnutí extrémních teplot, s nimiž se Nova-C setká na Měsíci, kde mohou teploty dosahovat až 140C a klesat až na minus 170C.

"Kdyby šlo jen o kosmickou loď a její letové počítače, bylo by to poměrně snadné. Ale teď se musíme postarat o užitečné zatížení," říká pan Crain.

Systémy vytápění a chlazení byly navrženy tak, aby udržely náklad v bezpečí i v extrémním prostředí Měsíce.

Simeon Barber je vedoucím výzkumným pracovníkem na Open University a celou svou kariéru se věnuje vývoji přístrojů, které budou fungovat ve vesmíru, na planetách a dalších tělesech včetně Měsíce.

Jeho současným projektem je exosférický hmotnostní spektrometr, který se vydá do vesmíru na první misi konkurenční společnosti Intuitive Machines, Astrobotic. Jeho zařízení bude analyzovat složení měsíční atmosféry v okolí přistávacího modulu.

"Myslím, že určitě vstupujeme do nové éry," říká.

Dříve mohli vědci jako on pracovat na jedné nebo možná dvou velkých vesmírných misích za svou kariéru, ale nyní se objevují nové možnosti s vyhlídkou na pravidelnější cesty na Měsíc.

"Na programu je nyní několik misí a to vám dává možnost dělat věci rychle, být trochu riskantnější a nemít všechna vajíčka v jednom košíku. Takže vás to tak trochu zbavuje strachu z neúspěchu," říká.

Lunární dopravní systémy společnosti Intuitive a jejích konkurentů, stejně jako vládní programy jako Artemis společnosti Nasa, budou začátkem nové éry lidské činnosti na Měsíci, říká pan Crain.

"Na rozdíl od první verze, kdy jsme museli spoustu technologií vynalézt od nuly, máme dnes k dispozici spoustu technologií v oblasti elektroniky, počítačů, výroby a kompozitních materiálů, které změnily pravidla hry."

"Myslím, že v příštích 20-30 letech uvidíte, jak si civilisté budou platit cesty na Měsíc nebo dovolenou.

"Předvídat budoucnost je těžké, takže možná ne. Ale myslím, že je to možné."

Dr. Barber je opatrně optimistický. Zdůrazňuje, jak nehostinný bude Měsíc pro člověka, s obrovským rozsahem teplot a měsíčním prachem, který, pokud se s ním neporadí, poškodí stroje a lidské plíce. Rovněž si přeje, aby další lidský průzkum měl minimální dopad na životní prostředí.

Ale šel by, kdyby mohl?

"Mám ráda své domácí pohodlí. Ale ano. Myslím, že bys musel říct, že ano, že?"

Sledujte redaktora Technology of Business Bena Morrise na Twitteru.

Zdroje: cnet.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář