Software s umělou inteligencí, který z vás může udělat hudební hvězdu

Foto: Unsplash

Software s umělou inteligencí, který z vás může udělat hudební hvězdu

Pokud jste někdy snili o hvězdné hudební kariéře, ale obávali jste se, že máte málo talentu, nenechte se odradit - muž jménem Alex Mitchell vám možná pomůže.

Pan Mitchell je zakladatelem a šéfem webové stránky a aplikace Boomy, která pomáhá uživatelům vytvářet vlastní písně pomocí softwaru s umělou inteligencí, který za ně dělá většinu těžké práce.

Vyberete si z několika žánrů, kliknete na "vytvořit skladbu" a umělá inteligence vám ji složí za méně než 30 sekund. Rychle vybere tóninu, akordy a melodii skladby. A odtud pak můžete svou skladbu doladit.

Můžete například přidávat nebo odebírat nástroje, měnit tempo, upravovat hlasitost, přidávat ozvěnu, zesvětlovat nebo zjemňovat zvuk a přidávat vokály.

Kalifornská společnost Boomy byla spuštěna na konci roku 2018 a tvrdí, že její uživatelé po celém světě vytvořili již téměř pět milionů skladeb.

Webové stránky a aplikace Boomy dokonce umožňují lidem odesílat své skladby, aby byly zařazeny na Spotify a další weby pro streamování hudby, a vydělávat peníze za každé jejich přehrání.

Společnost Boomy sice vlastní autorská práva ke každé nahrávce a získává finanční prostředky v první řadě, ale tvrdí, že 80 % autorských poplatků za streamování předává osobě, která píseň vytvořila.

Pan Mitchell dodává, že více než 10 000 jeho uživatelů zveřejnilo v různých streamovacích službách celkem přes 100 000 skladeb.

"Pětaosmdesát procent našich uživatelů nikdy předtím hudbu netvořilo," říká pan Mitchell pro BBC. "A teď máme lidi, kteří během Covidu platili nájem a zvyšovali si příjem 100 (74 liber) nebo 200 dolary měsíčně z Boomy."

Ale jak dobré jsou tyto písně vytvořené Boomy? Je třeba říci, že znějí velmi počítačově. Nespletete si je se skupinou lidí, kteří tvoří hudbu pomocí skutečných nástrojů.

Využití umělé inteligence při skládání hudby však není úplnou novinkou: americký skladatel klasické hudby David Cope vyvinul takový softwarový systém již v 80. letech minulého století, a to po několika epizodách autorského bloku.

Jednoho dne ji nastavil tak, aby na ní psal skladby podobné těm od Johanna Sebastiana Bacha. Pan Cope si pak odskočil na sendvič a po návratu zjistil, že počítač složil 5 000 chorálů inspirovaných Bachem. Ty byly později vydány na albu nazvaném Bach by Design.

Nedávno, v roce 2019, natočila americká skladatelka elektronické hudby Holly Herndonová z Berlína album Proto ve spolupráci se systémem umělé inteligence Spawn, který spoluvytvořila. Paní Herndonová je odbornicí v této oblasti a má doktorát z hudby a výpočetní techniky na Stanfordově univerzitě v USA.

Podle pana Mitchella se v posledních letech změnilo to, že díky technologickému pokroku v oblasti umělé inteligence se software pro psaní písní stal mnohem levnějším.

A to natolik, že Boomy může nabízet svůj základní členský balíček zdarma. Další aplikace pro tvorbu skladeb s umělou inteligencí, například SAM od společnosti Audoir a Melobytes, jsou také zdarma.

Zatímco skladby s umělou inteligencí se nevyhnutelně dostávají do popředí zájmu kvůli své novosti, nové technologie stále mění mnoho dalších aspektů širšího hudebního průmyslu.

Když město a okres San Francisco zavedly v roce 2020 přísné výluky, Matthew Shilvock říká, že udržet operní soubor v chodu bylo "nesmírně náročné".

Je generálním ředitelem Sanfranciské opery a ta už nemůže mít "dva zpěváky, nebo dokonce zpěváka a klavíristu v jedné místnosti".

Když však zkoušel zkoušky se svými účinkujícími online, "tradiční platformy pro videokonference nefungovaly" kvůli latenci nebo zpoždění zvuku a obrazu. Nebyly synchronizované.

Pan Shilvock se proto obrátil na platformu Aloha, kterou vyvinul švédský hudebně-technologický start-up Elk. Využívá algoritmy ke snížení latence.

Mluvčí společnosti Elk Björn Ehler tvrdí, že zatímco videoplatformy jako Zoom, Skype a Google Meet mají latenci "pravděpodobně 500 až 600 milisekund", švédská firma ji snížila na pouhých 20.

Pan Shilvock říká, že při práci na dálku mi Aloha "umožnila znovu slyšet zpěváka dýchat".

Dodává, že pro operní dům, který má na dosah Silicon Valley, je přirozené, že se při řešení problémů obrací k širším technologickým možnostem. "Energie a snaha hledat řešení pomocí technologií je součástí DNA tohoto města."

Mezitím v Paříži Aurélia Azoulay-Guetta říká, že si jako amatérská klasická hudebnice "uvědomila, jak bolestivé je nosit, skladovat a cestovat s množstvím fyzických not na zkoušky a kolik času tím ztrácíme".

Proto se spolu se spoluzakladatelkou "rozhodla zahodit práci" a založila start-up Newzik, který umožňuje hudebním vydavatelům a skladatelům digitálně distribuovat své noty orchestrům.

New Tech Economy je seriál, který zkoumá, jak technologické inovace utvářejí nově vznikající ekonomické prostředí.

Paní Azoulay-Guetta říká, že její řešení nahrazuje stres hudebníků, kteří musí během vystoupení nebo zkoušky otáčet rukama papírové stránky. Místo toho nyní otáčejí digitální stránku pomocí připojeného pedálu.

A pokud dojde k úpravě aranžmá koncertu nebo jiné skladby - což lze provést pomocí elektronického pera na obrazovce aplikace -, aktualizuje se to na kopii elektronických notových listů každého člena orchestru.

Paní Azoulay-Guetta říká, že tato funkce pomohla zejména tehdy, když koncerty po výlukách konečně pokračovaly, protože orchestry a soubory musely na poslední chvíli měnit program - například v případě nepřítomnosti hudebníků, kteří se sami izolovali.

Jiné technologické firmy se zaměřují na pomoc hudebníkům při efektivnějším vyřizování papírování. Jednou z nich je portugalský start-up Faniak.

Zakladatel a výkonný ředitel Nuno Moura Santos popisuje svou aplikaci jako "něco jako Disk Google na steroidech", který hudebníkům - často na volné noze - umožňuje snadněji vyřizovat administrativu na jednom místě, "takže mohou trávit více času psaním a hraním hudby".

Pan Mitchell je klasicky vzdělaný houslista. Říká, že uživatelé firmy se nyní objevují všude.

"Řidiči Uberu vytvářejí alba a přehrávají je během jízdy," říká. "A [minulý rok] jsem se probudil, když mi volal šéf inženýrů a ptal se, jestli jsme pod útokem.

"Z Turecka přicházely spousty lidí a my nemáme tureckou verzi. Byl to jen jeden turecký youtuber, který natočil video o Boomy, a [díky tomu] tam máme desítky tisíc uživatelů."

Zdroje: cnet.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář