Proč dietologové nedoporučují sledovat keto makra při ketogenní dietě?

Foto: Unsplash

Proč dietologové nedoporučují sledovat keto makra při ketogenní dietě?

Pokud držíte keto dietu, pravděpodobně jste slyšeli, že se mluví o sledování maker.

"Makra představují naše makroživiny, které jsou pilířem toho, co nám dodává energii a palivo," říká Lon Ben-Asher, RD, dietolog v Pritikin Longevity Center, centru zdraví a hubnutí.

Existují tři makra:

Zatímco mnoho diet, včetně keto diety, kladou důraz na jednu makronutrientní složku více než na druhou, každý potřebuje ke svému zdraví rovnováhu všech těchto složek, říká Cara Harbstreet, RD, zakladatelka společnosti Street Smart Nutrition.

"Jako dietolog nepřikládám větší význam ani důraz žádné z těchto tří složek, protože jejich kombinace podporuje krátkodobé i dlouhodobé zdraví," říká Harbstreet.

Lidé, kteří drží keto dietu, často sledují své makroživiny, aby si byli jisti, že dodržují dietu, která klade důraz na to, aby většina kalorií pocházela z tuků.

Tady jsou informace o makrech při keto dietě.

Co je to keto makro poměr?

Keto diety pro hubnutí se obvykle řídí makro rozdělením zhruba:

Tento důraz na tuky má nastartovat ketózu, metabolický stav, kdy tělo spaluje místo sacharidů tuky. Krátkodobě výzkumy ukazují, že dodržování keto diety má některé výhody, včetně kontroly hladu a podpory odbourávání tuků.

Toto rozdělení na makroživiny však může mít negativní účinky, jako je zvýšené riziko osteoporózy, a je v rozporu s vyváženějším přístupem ke stravování, říká Harbstreet. "Konkrétně u keto stravy jsou poměry příjmu makronutrientů zkreslené."

Pro optimální zdraví by se většina lidí měla řídit výživovými doporučeními pro Američany aktualizovanými v roce 2020, která doporučují dospělým, aby:

Harbstreet doporučuje experimentovat a zjistit, jaké rozložení makronutrientů je pro vaše tělo a životní styl nejvhodnější, ale spíše v rozmezí uvedeném ve výživových doporučeních než v rozmezí doporučovaném keto dietami.

"Široká škála jednotlivých kategorií makroživin nabízí další možnost přizpůsobit si jídelníček tak, aby co nejlépe vyhovoval životnímu stylu, rozpočtu a preferencím," říká.

Jak vypočítat makra pro keto

Při keto dietě se cílový rozsah maker vypočítá na základě následujících faktorů:

Keto makrokalkulátory zohledňují všechna výše uvedená kritéria, aby vám poskytly doporučený denní příjem kalorií a doporučené denní gramy v každé makro kategorii.

Některé kalkulačky berou v úvahu i další faktory, včetně množství sacharidů, které chcete sníst (obvykle 20 až 50 gramů), a procenta tělesného tuku, protože hmotnost a tělesný tuk spolu ne vždy souvisejí.

Pro koho může být sledování keto maker přínosné?

Někteří lidé, kteří dodržují keto ze zdravotních důvodů, včetně lidí se zdravotními potížemi, jako je epilepsie nebo cukrovka, mohou potřebovat sledovat své makroživiny, aby se ujistili, že mají dostatek živin.

Jiní, například ti, kteří intenzivně cvičí, by možná měli zvýšit příjem bílkovin nebo snížit příjem sacharidů, aby dosáhli požadovaných výsledků, říká Ben-Asher.

Pokud vás zajímá váš příjem makroživin a jeho vliv na vaše zdraví a pohodu, je nejlepší spolupracovat individuálně s dietologem.

Musíte sledovat makra pro keto?

Ben-Asher ani Harbstreet nedoporučují sledovat makra, ať už držíte keto dietu, nebo ne.

"Motivace ke sledování maker obvykle pramení z touhy být štíhlejší nebo hubenější, nikoli z touhy být zdravější," říká Harbstreet.

"Sledování makronutrientů může vést k poruchám příjmu potravy," říká. Sledování maker považuje za příklad ortorexie, posedlosti zdravým nebo čistým stravováním. Časem může ortorexie vést k podvýživě, protože vyřazujete skupiny potravin.

Kromě toho se neprokázalo, že by sledování maker vedlo ke zvýšení úbytku hmotnosti, říká Ben-Asher. Počítání maker přirovnává k počítání kalorií, které je pro mnoho lidí nepříjemné a je obtížné ho dlouhodobě dodržovat.

Místo sledování maker

Ben-Asher doporučuje spíše než sledovat makra jíst potraviny různých skupin a barev a zaměřit se na potraviny bohaté na vlákninu, které vám zajistí pocit sytosti na delší dobu. To je zásadní pro vytvoření kalorického deficitu, který vede ke snížení hmotnosti.

"Důležitější je zaměřit se na kvalitu potravin než na procentuální rozdělení makroživin," říká.

Některé výzkumy ukazují, že velké množství tuků konzumovaných při keto dietě pomáhá udržet pocit sytosti a může pomoci vytvořit kalorický deficit.

Bohužel konzumace různých potravin může být při keto dietě obtížná, protože makro parametry jsou omezující; proto Ben-Asher nedoporučuje dodržovat keto dietu.

Pokud si chcete více všímat svých stravovacích návyků, Ben-Asher doporučuje aplikaci MyFitnessPal, která vám umožní sledovat, co jíte, aniž byste museli počítat kalorie nebo makra. Harbstreet dává přednost intuitivnějšímu přístupu, kdy nasloucháte svému tělu a řídíte se jeho signály.

Poučení pro zasvěcené

Mnoho lidí, kteří dodržují keto dietu, sleduje makra, aby se ujistili, že většinu kalorií získávají z tuků. Cílové hodnoty maker, které keto dieta prosazuje, však nesouhlasí s výživovými doporučeními pro Američany.

Sledování keto maker může navíc vést k nezdravému zaměření na makra. Harbstreet a Ben-Asher spíše než sledování maker doporučují jíst pestrou stravu se zaměřením na potraviny bohaté na živiny.

"Nedoporučuji keto dietu ani neschvaluji sledování makroživin, protože jsem přesvědčen, že obojí mnohem více přispívá k rozvoji poruch příjmu potravy a ortorektických sklonů než k lepšímu celkovému zdraví," říká Harbstreet.

Zdroje: insider.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář