Připravte se na Velký odpor. Firmy a zaměstnanci svádějí boj o návrat do kanceláře.

Foto: Unsplash

Připravte se na Velký odpor. Firmy a zaměstnanci svádějí boj o návrat do kanceláře.

Amy Faust Liggayuová, 32letá projektová manažerka pro průzkum trhu z Tinley Parku ve státě Ill. a matka sedmiměsíčního syna, si nikdy nepředstavovala, že bude žít tak, aby s ním mohla trávit pět dní v týdnu a zároveň pracovat na plný úvazek. To však bylo před březnem 2020, kdy pandemie COVID-19 donutila úřady po celé zemi, aby svým zaměstnancům nařídily pracovat z domova.

Předtím trávila 20 dolarů denně dojížděním čtyři dny v týdnu a pátý den pracovala z domova, ale když její manažer povolal zaměstnance zpět na plný úvazek, což je krok, který nyní, kdy jsou vakcíny široce dostupné a nejhorší dny pandemie se zdají být na ústupu, dělá mnoho dalších firem, nechtěla se vzdát veškeré svobody, kterou jí práce na dálku poskytovala.

Velká rezignace - některými pozorovateli považovaná spíše za Velké vyjednávání o lepších platových a pracovních podmínkách - vedla k Velkému odporu, bitvě vůlí mezi vrcholovým vedením a, no, všemi ostatními.

Faust Liggayu se počítá mezi Velký odpor. Často přicházela domů až v 18:30, pokud odešla z kanceláře v 17:00. Byly to drahocenné hodiny ztracené se synem. "Velmi otevřeně říkám, že už nikdy nechci pracovat v kanceláři," řekla. "Kvalita života je mnohem lepší, když si můžete odpustit dojíždění do práce nebo strávit polední pauzu s rodinou."

Mnoho firem však chce zaměstnance zpět. Mateřská společnost Googlu Alphabet GOOGL, GOOG, , Apple AAPL, , Mateřská společnost Facebook Meta FB, a Microsoft Corp. MSFT, požádaly zaměstnance, aby se alespoň několik dní v týdnu vraceli do kanceláře. Finanční skupina Jefferies JEF, , JPMorgan Chase JPM, a Goldman Sachs Group GS, patří mezi finanční instituce, které také požádaly zaměstnance o návrat.

Ty první měsíce COVID-19, kdy miliony lidí pracovaly z domova, byly také vzácnou příležitostí přehodnotit roli práce v jejich životě. A nyní na to mají páky: Nezaměstnanost klesá a mzdy rostou, protože firmy se snaží přilákat a udržet si pracovníky. Na každého nezaměstnaného Američana připadají dvě volná pracovní místa, což je nejvyšší zaznamenaná úroveň od roku 2001.

Když Faust Liggayuová dostala zprávu, že se všichni zaměstnanci vrátí do kanceláře, byla frustrovaná, řekla serveru MarketWatch. "Neposlouchali mě," vzpomněla si, že si myslela své. "Vědí, že se nechci vrátit." A tak se postavila na odpor. "Personalisté mě oslovovali na LinkedIn. Všechna pracovní místa, na která mě oslovili, se týkala práce z domova."

Odmítnutí návratu do kanceláře bylo pro Faust Liggayuovou výhrou: před dvěma měsíci si našla novou, lépe placenou práci, která jí umožňovala pracovat z domova na plný úvazek. "Z 50 000 dolarů ročně jsem se dostala na 80 000 dolarů. Když v pět hodin odpoledne skončím, mám vystaráno. Tento čas mohu trávit se svým synem," řekla. "Čas běží rychle. V tomhle věku to znamená strašně moc. Znamená to tolik, že s ním můžu být ty dvě hodiny denně navíc."

Nejlépe se jí daří, že rozchod s bývalým zaměstnavatelem, kde pracovala od roku 2017 do března 2022, proběhl s respektem a bez nevraživosti. V té předchozí práci pracovala a byl to malý kolektiv. Ale ne vždy byla roztržka mezi některými zaměstnanci a jejich firmami tak bez dramatu. Například společnost Apple v důsledku toho utrpěla přinejmenším jednu vysoce postavenou výpověď.

Skupina "Apple Together" podepsala otevřený dopis technologickému gigantu, který si vyžádal více než 3 000 podpisů zaměstnanců, v němž odmítají hybridní pracovní model a žádají společnost, aby jim umožnila rozhodovat o svých vlastních záležitostech. "Přestaňte s námi zacházet jako se školáky, kterým je třeba říkat, kdy mají kde být a jaké mají dělat domácí úkoly," napsali. (Společnost Apple na žádost o komentář nereagovala.)

"Mezi zaměstnanci je rozhodně cítit odpor proti konceptu celotýdenní, celodenní a osobní práce," řekla Vanessa Burbano, docentka obchodu na Columbia Business School v New Yorku."Vzdálená práce umožňuje takovou míru flexibility dne, kterou je prakticky nemožné obnovit ve fyzickém co-workingovém prostoru."

Zaměstnanci se zatím úspěšně zakopávají do svých pohovek. Přibližně 64 % z nich uvedlo, že by zvažovali hledání nové práce, pokud by se museli vrátit do kanceláře na plný úvazek, zjistil průzkum společnosti ADP, poskytovatele softwaru a služeb pro řízení lidských zdrojů. Nejvíce se k návratu na plný úvazek zdráhají mladší lidé (ve věku 18 až 24 let) (71 %).

"Tento odklon od tradičního modelu práce od 9 do 5 hodin v kanceláři nelze vzít zpět a má dlouhodobé důsledky pro trh práce," uvádí se ve zprávě. "Vzhledem k tomu, že společnosti - a zaměstnanci - přehodnocují svůj přístup k pracovní síle, je zřejmé, že klíčový je flexibilní přístup, protože existují výhody i nevýhody obou výhradně vzdálených nebo plně kancelářských úvazků."

Poslední měsíc společnost Airbnb přiznala, že éra práce v kanceláři na plný nebo dokonce částečný úvazek skončila, a sdělila zaměstnancům, že mohou pracovat z domova nebo z kanceláře, pokud si to zvolí, a pracovat odkudkoli v USA beze změny platu. Od září mohou také žít a pracovat ve více než 170 zemích světa, a to až 90 dní v roce na každém místě.

Neexistuje nic takového jako oběd zdarma, řekl Chris Herd, generální ředitel společnosti Firstbase, která pomáhá firmám přejít na vzdálený přístup. "Pracovníci nechtějí hračky nebo jídlo zdarma, ale vyšší kvalitu života," řekl Herd. "Nutit lidi, aby dojížděli dvě hodiny denně - kdy si nosí notebooky do kanceláře, aby tam osm hodin seděli na židli a pak se věnovali Slacku nebo Zoomu. ZM, lidé, kteří nejsou celý den v kanceláři - vytvořilo nefunkční způsoby života."

Podle něj Velká rezignace odráží zoufalou touhu lidí po lepší rovnováze mezi pracovním a soukromým životem a domnívá se, že dávání ultimát povede k "armagedonu" uvnitř firem. "V posledních dvou letech firmy zjistily, že lidé nemusí být v kanceláři, aby se skvělá práce dařila dál," řekl. "Nyní firmy tlačí na to, aby se zaměstnanci do kanceláří opět vrátili."

Nicholas Bloom, profesor na katedře ekonomie Stanfordovy univerzity, řekl, že ani tvrdé, ani měkké pošťuchování nebude fungovat. Jeho vlastní průzkum mezi 3 000 lidmi odhalil, že přimět lidi k návratu je pro manažery "ďábelsky těžký" úkol. "Nikdo nedojíždí hodinu za bagetou nebo krabičkou zdarma nebo za pingpongovým stolem," řekl. "Přicházejí sem, aby se setkali s přáteli a pracovali osobně."

Některé společnosti v Silicon Valley se skutečně snažily lidi nalákat zpět a podpořit pocit komunity, řekl pro MarketWatch. "Google byl tak zoufalý, že si najal Lizzo, aby uspořádala koncert, což je na jeden den skvělé, ale pokud neplánujete, že poté přivoláte Katy Perry, Taylor Swift a pak Justina Biebera, není to trvalé řešení." (Společnost Google na žádost o komentář nereagovala.)

"Odpor nastává, když zaměstnanci nevidí smysl v tom, aby přišli," řekl Bloom. "Pokud musíte někoho nutit, aby přišel do kanceláře, není v jeho zájmu, aby přišel. Abyste lidi nenutili, musíte jim zajistit, aby pro ně bylo výhodné přijít. To znamená nastavit obvykle dva nebo tři dny v týdnu kancelářský čas na dny ukotvení, kdy všichni přijdou."

Podle něj má větší smysl vytvořit hybridní prostředí, kdy se členové týmu dostaví ve stejný den, než vynucovat pětidenní týden a selhávat. "Takže odpor k návratu do kanceláře vidím jako příznak příliš ambiciózních plánů návratu do kanceláře. Realistické plány soustředěné kolem kotevních dnů, pro začátek pravděpodobně dvou, mohou dobře fungovat a firmy na nich mohou stavět."

Například společnost Microsoft 28. února uvedla, že zaměstnancům státu Washington poskytne 30 dní na přizpůsobení se pracovním preferencím, na kterých se dohodli se svými manažery. "Předpokládáme, že mnoho našich dalších poboček v USA bude následovat tento příklad, jakmile to podmínky dovolí," napsal na svém blogu Chris Capossela, výkonný viceprezident a marketingový ředitel.

Pro ty, kteří mohou pracovat z domova na částečný nebo plný úvazek, to může být luxusní problém. Ministerstvo práce uvádí, že v dubnu pracovalo na dálku pouze 7,7 % zaměstnanců. Průzkum Federální rezervní banky zkoumající ekonomickou pohodu Američanů, který byl zveřejněn v pondělí, odhaduje, že vyšší procento zaměstnanců (22 %) pracovalo výhradně z domova.

"Mezi těmi, kteří pracují z domova, byl podíl zaměstnanců, kteří by si hledali jinou práci, kdyby jejich zaměstnavatel vyžadoval, aby pracovali osobně, podobný podílu těch, kteří by ji hledali po zmrazení platu," uvádí zpráva.

Miliony dalších pracovních míst vyžadují osobní interakci. Pracovníci v maloobchodě, výrobě a základních službách, jako je personál supermarketů a nemocnic a zaměstnanci veřejné dopravy, se během pandemie vystavili riziku.

Stejně jako manažeři vyjednávají s pracovníky v kancelářích, vyjednávají firmy s pronajímateli o pronájmech svých kanceláří. Na Manhattanu se měsíční nájemní aktivita v dubnu meziměsíčně snížila o 11,5 % na 2,7 milionu čtverečních stop, uvedla společnost Colliers. Zdá se však, že společnosti sázejí na určitý návrat kancelářského života:

Herd však uvedl, že manažeři brzy uvidí výhodu práce na dálku. "Elektronický obchod zabil fyzické obchody, protože lidé raději nakupují online; dává jim větší výběr, je efektivnější a stojí méně," řekl. "E-obchody zabily kancelářské společnosti, protože pracovníci dávají přednost práci online; dává jim to větší výběr, je to efektivnější a stojí to méně."

Očividně to není univerzální otázka, a to ani pro ty, kteří si dopřáli luxus práce z domova. "V oblasti poradenství v oblasti duševního zdraví vidím obě strany," řekl Ken Steinbacher, poradce z Portlandu ve státě Ore. "Když jsme spolu tváří v tvář ve stejném prostoru, existuje zvláštní spojení, a já bych byl rád, kdybychom se takto mohli spojit znovu."

"Realita je taková, že většina mých klientů by možná nemohla absolvovat terapii, kdyby si museli vyblokovat čas na návštěvu kanceláře," řekl Steinbacher pro MarketWatch. "Díky virtuální práci jsou mé služby pro mnoho lidí mnohem dostupnější a nevidím důvod, proč by se to mělo změnit. Takže ano, líbí se mi myšlenka osobní přítomnosti, ale možná to není svět, ve kterém žijeme."

Pracovníci přicházejí o emocionální, sociální a intelektuální stimulaci, která přichází s přítomností ostatních, řekl Peter Gray, profesor obchodu na University of Virginia. Z tohoto důvodu je zastáncem hybridního pracovního modelu. "Odpor zaměstnanců mi připadá naprosto přirozený, když lidé věří, že mohou být doma stejně efektivní jako v kanceláři," řekl.

Trávit všechen čas prací z pohovky nebo kuchyňského stolu - nebo, pokud máte to štěstí, z domácí kanceláře - však může být pro zaměstnance i vedení dražším kompromisem, než předpokládají. "Neuvědomují si, že s tím, jak budou trávit více času doma, se pomalu zmenšují jejich sítě, což může dlouhodobě snižovat jejich efektivitu," řekl Gray.

"Jakmile si uvědomí, že některé z bohatých interakcí, které měli dříve v kanceláři, se vytratily, začnou přemýšlet, zda nepřicházejí o něco důležitého," dodal. "A jak se zmenšují jejich širší sítě - ty, které je vystavují novým kreativním způsobům myšlení mimo jejich hlavní pracovní proud -, jejich výkonnost může utrpět."

Další překážka: V případě, že je kancelář prázdná nebo poloprázdná, nepomáhá to novým zaměstnancům nebo stážistům, kteří se spoléhají na to, že si v těchto osobních interakcích zdokonalí své dovednosti a - což je velmi důležité - vybudují si profesní síť, aby mohli postupovat po firemním žebříčku a/nebo měli možnost povýšení. Na každého zkušeného zaměstnance, který ví, jak na to, často připadají další, kteří potřebují pomocnou ruku.

Skeptici se také obávají, že někteří lidé mohou být v pokušení využívat výhod práce na dálku, například tím, že stráví hodinu nebo dvě sledováním svého oblíbeného televizního pořadu a přitom budou příležitostně sledovat své pracovní e-maily - nebo ještě hůře, vezmou si celý den volno a vyrazí na pláž, kde budou z pod slunečníku odpovídat na občasné zprávy na Slacku. Ve skutečnosti se v jednom průzkumu z roku 2020 osm z deseti pracovníků na dálku přiznalo, že se flákají.

Burbana, profesora Columbia Business School, podobné průzkumy nepřekvapují. "Jak ukázal můj výzkum, práce na dálku s sebou nese také větší možnosti špatného chování pracovníků, vyhýbání se práci a vynakládání menšího úsilí, což je pravděpodobně jedním z důvodů, proč je mezi zaměstnavateli touha přivést lidi zpět do fyzické kanceláře."

Sociální média jsou plná lidí, kteří tvrdí, že budou bodově odmítat další dojíždění. "S těmi cenami benzinu se do kanceláře nevrátím," napsal nedávno jeden člověk na Twitteru. TWTR, . "Lidé od plynu a lidé od komerčních nemovitostí se prostě budou muset utkat mezi sebou." Další neomaleně dodal: "Nemám náladu pracovat ani být mezi lidmi."

Samotný Twitter mezitím nenařizuje, aby zaměstnanci chodili do kanceláře. "Zaměstnanci Twitteru mohou nadále pracovat z domova na částečný úvazek nebo navždy, pokud se tak rozhodnou - tak tomu bylo vždy," řekl mluvčí společnosti pro MarketWatch. "I když jsme v březnu znovu otevřeli naše kanceláře po celém světě, nikdy nebudeme zaměstnancům nařizovat, aby se do kanceláře vrátili. Naší prioritou je, aby zaměstnanci pracovali tam, kde se cítí nejproduktivněji a nejkreativněji." Odvolal se na prohlášení generálního ředitele Paraga Agrawala.

Poslední průzkumy naznačují, že takový odpor vítězí. Nezisková organizace Conference Board uvádí, že pouze 9 % společností vyžaduje, aby se zaměstnanci vraceli do práce na plný úvazek, zatímco 30 % mělo hybridní rozvrh práce a domova - i když několik dní v týdnu se zdá být pro některé zaměstnance společnosti Apple a pracovníky, jako je Faust Liggayu, příliš.

Faust Liggayu argumentaci o brainstormingu u chladiče vody úplně nevěří. "V mém předchozím zaměstnání jsme měli každé ráno schůzku, na které jsme probírali pracovní náplň na daný den. Ta schůzka někdy trvala i hodinu, protože jsme se prostě o všem vykecávali. Ale pokud máte dostatek hovorů, kde můžete být spontánní, a dobrý tým, který dobře spolupracuje, můžete mít takové prostředí i nadále."

A teď? Ve své nové, plně vzdálené a lépe placené práci je mnohem spokojenější.

"Snažím se pamatovat si, co lidé dělají, a ptám se jich na jejich plány na víkend, abych udržela tuto komunitu pohromadě," řekla. "Mám to ráda. Jednu z našich dalších ložnic jsem oficiálně přeměnila na kancelář. Můžu trávit oběd se svým synem, krmit ho, když má hlad. Ta flexibilita je neuvěřitelná."

Zdroje: https://www.marketwatch.com/story/workers-dont-want-toys-or-free-food-they-want-a-higher-quality-of-life-the-great-resistance-is-here-companies-struggle-to-get-workers-back-to-the-office-11653281432?mod=home-page , Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář