Pokud máte problém vyjádřit emoce nebo požádat o pomoc, můžete mít vyhýbavý styl připoutání

Foto: Unsplash

Pokud máte problém vyjádřit emoce nebo požádat o pomoc, můžete mít vyhýbavý styl připoutání

Ačkoli si možná nejsme schopni vědomě pamatovat všechny detaily naší výchovy, interakce s našimi vychovateli - obvykle rodiči - určují, jak budeme později v životě přistupovat ke vztahům. Tato teorie je známá jako teorie připoutání, kterou vytvořil britský psycholog John Bowlby. "Vzhledem k tomu, že většinu času zpravidla trávíme se svým pečovatelem, tato dynamika určuje, co můžeme očekávat od ostatních," říká doktor Michael Wusik, klinický psycholog ve společnosti Dynamic State Behavioral Health. Tyto vzorce se mohou opakovat i v dospělosti, ať už jde o platonické, profesionální nebo romantické vztahy, říká Wusik.

Jedním z typů stylu připoutání je vyhýbavé připoutání. Zde se dozvíte, co znamená vyhýbavý styl připoutání, jaké jsou jeho příčiny a jak se s ním vypořádat.

Co to znamená mít vyhýbavý styl připoutání?

Tento styl připoutání se projevuje různými způsoby v dětství i v dospělosti.

Wusik říká, že některé charakteristiky v dětství zahrnují:

Podle Jessicy January Behrové, doktorky psychologie, licencované psycholožky a zakladatelky a ředitelky Behr Psychology, jsou některé charakteristiky v dospělosti:

Na základě všech těchto charakteristik může být pro člověka s vyhýbavým stylem připoutání obtížné navazovat zdravé vztahy.

Studie z roku 2015 zjistila, že styl připoutání má přímý vliv i na každodenní život obecně. Výzkumníci zjistili, že ve srovnání s lidmi s bezpečným stylem připoutání měli lidé s vyhýbavým stylem připoutání negativnější pocit sebe sama, cítili se méně opečováváni druhými a měli větší touhu být sami.

Příčiny vyhýbavé vazby

"Vyhýbavý styl připoutání se rozvíjí, když hlavní pečovatel dítěte neprojevuje péči/odpovědnost, když mu neposkytuje základní potřeby, jako je jídlo a přístřeší," říká Behr.

Někdo s vyhýbavým typem vazby může mít zkušenosti s rodiči, kteří:

Jak se vypořádat s vyhýbavým stylem připoutání

Prvním krokem při řešení vyhýbavého stylu připoutání je jeho identifikace a pochopení, říká Wusik. Může být těžké rozpoznat, že se jedná o něco, s čím se potýkáte, protože jste tak pravděpodobně přistupovali ke vztahům celý život, takže váš styl připoutání je celoživotním zvykem.

Jakmile zjistíte, jaký je váš styl připoutání a jak může negativně ovlivňovat vaše vztahy a život celkově, můžete pracovat na změnách. Terapie je skvělým začátkem.

K dispozici je mnoho typů terapeutických postupů. Behr říká, že některé typy terapie, které vám mohou pomoci vyrovnat se s vyhýbavou vazbou a dosáhnout pozitivních změn, jsou:

Každý z těchto typů terapie vám může pomoci lépe pochopit váš styl připoutání, vaši verzi traumatu z připoutání, způsob, jakým vaše minulost ovlivnila váš současný stav, a další, říká Behr.

Pokud jste v současné době ve vztahu, může být pro vás navíc přínosná párová terapie. "Protože zranění z připoutání se často spouští v kontextu vztahu, může být užitečné, když vám terapeut pomůže zpracovat a efektivně komunikovat jako pár," říká Behr.

Poučení pro zasvěcené

I když nemůžeme změnit způsob, jakým jsme byli vychováváni, je naprosto možné podniknout proaktivní změny v pozdějším věku, abychom měli zdravější sebepojetí a mohli mít pozitivní mezilidské vztahy. Pokud si myslíte, že byste mohli mít vyhýbavý styl připoutání, který narušuje kvalitu vašeho života, neváhejte se obrátit na odborníka na duševní zdraví a požádat ho o pomoc.

Zdroje: insider.com, Unsplash.com

Podobné články

1 Komentářů

Michal

Michal

před 9 měsíce

Článek o ničem konkrétním,chybějící vysvětlení,nsdokonale opsané.

Reply

Napište komentář