Názor: Startupy, které byly kdysi bohatě oceňovány, se dostávají do úzkých a investoři a sponzoři jim přestávají věřit

Foto: Unsplash

Názor: Startupy, které byly kdysi bohatě oceňovány, se dostávají do úzkých a investoři a sponzoři jim přestávají věřit

Když se Homera Simpsona zeptali: "Jak se dostaneme z téhle díry?", odpověděl: "Vyhrabeme se z ní!" Mnoho lidí, kteří se ocitnou v díře, z níž nemohou vylézt, si myslí, že řešením je kopat ještě hlouběji, čímž se díra ještě více prohloubí a únik z ní bude ještě obtížnější.

Což nás přivádí ke Carvanu. CVNA, internetového prodejce ojetých automobilů se skvělým názvem. Pro mnoho kupujících automobilů, včetně nás, jsou nejhorší zkušeností hodiny strávené smlouváním s neúnavnými prodejci. Příjmy, které prodejci aut vydělávají, jdou z kapes kupujících i prodejce, takže pokud prodejce vyřadíme z rovnice, vydělají na tom obě strany - nemluvě o mnoha hodinách, které kupující promarní smlouváním.

Nové auto si stále nemůžete koupit, aniž byste prošli franšízovým autobazarem, ale existují renomované společnosti, které prodávají ojetá auta bez vyjednávání. Největším prodejcem bez vyjednávání v zemi je CarMax. KMX, která má 225 poboček a loni prodala více než 750 000 vozů.

Carvana vznikla v roce 2012 a v roce 2017 vstoupila na burzu se sloganem "Přeskočte dealerství". Carvana vykupuje vozy v aukcích a od dealerů, výměnných obchodů a soukromých prodejců. Na rozdíl od společnosti CarMax, kde se kupující a prodávající musí dostavit osobně, mohou zákazníci společnosti Carvana vše vyřídit online prostřednictvím jednoduchých, atraktivních webových stránek během několika minut a poté si vybrat, zda si vůz nechají doručit domů, nebo si jej vyzvednou v jednom z 33 automatů společnosti Carvana - které jsou v podstatě tím, čím znějí. Kupující přijde k nablýskané skleněné věži plné nablýskaných aut, vloží autorizační žeton a sleduje, jak výtahy a dopravníky svezou auto dolů na výdejní místo, kde je připraveno k odvozu domů. Kupující nemají možnost si před vyzvednutím auta okopnout pneumatiky nebo si ho vyzkoušet na zkušební jízdě, ale mohou ho bez otázek do sedmi dnů vrátit.

Všechno je to velmi cool a tento rozruch a lesk vyhnal cenu akcií společnosti Carvana z 11,10 USD v roce 2017 na 370,10 USD v srpnu 2021 - částečně tomu napomohlo omezení osobních prodejců automobilů podle směrnice COVID-19. Bohužel, šum a lesk jsou drahé, stejně jako udržování flotily ojetých vozů. Automaty společnosti vypadají na sociálních sítích úžasně, ale jsou mnohem dražší než parkoviště s hrstkou obsluhy.

Carvana krvácí v hotovosti a půjčuje si peníze, aby mohla pokračovat v činnosti. Poté, co její poslední pokus o financování ztroskotal, přišla k jámě na peníze společnost Apollo Global Management a dala Carvaně hodně velkou lopatu. Carvana vydá dluhopisy a prioritní akcie v hodnotě 3,3 miliardy dolarů (z toho Apollo koupí 1,6 miliardy dolarů) s úrokovou sazbou 10,25 % a pětiletým zákazem předčasného splacení.

Jedním měřítkem zoufalství společnosti Carvana je skutečnost, že zatímco si půjčuje peníze za 10,25 %, bude půjčovat peníze kupcům automobilů za konkurenční úrokovou sazbu 3,9 %. Půjčovat si za 10,25 %, abyste mohli půjčovat za 3,9 %, je finanční katastrofa, kterou by žádná rozumná společnost neudělala, kdyby existovala nějaká dobrá alternativa. Agentura Moody's snížila rating dluhu Caravany na trojnásobek C a cena akcií Caravany se propadla ze svého maxima 370,10 USD na 59,56 USD při středečním závěru obchodování.

Další ztrátové startupy jsou v podobně hluboké díře a sahají po lopatě. Ztráty se musí financovat a většina jednorožců má mnohem větší ztráty než Carvana, a to jak současné, tak kumulované. Kumulativní ztráty společnosti Carvana nyní činí 900 milionů dolarů, což je sice velké číslo, ale ve srovnání s mnoha jinými startupy relativně malé. Pokud se podíváme na ztráty do prosince 2021, 46 ze 140 amerických startupů typu unicorn, které jsou v současnosti veřejně obchodovatelné, má větší kumulativní ztráty než Caravana, přestože mají mnohem nižší příjmy.

Největší kumulativní ztráty má společnost Uber Technologies. UBER, (23,6 miliardy dolarů), WeWork WE, (14,1 miliardy USD), Snap SNAP, (8,4 miliardy USD), Lyft LYFT, (8,3 miliardy USD), Teledoc Health (8,1 miliardy USD), Airbnb ABNB, (6,3 miliardy USD) a Palantir Technologies PLTR, (5,5 miliardy dolarů), následované čtyřmi dalšími - Nutanix NTNX, , Rivian Automotive RIVN, , Robinhood Markets HOOD, a Bloom Energy BE, - se ztrátou více než 3 miliardy dolarů. Dalších 16 má ztráty vyšší než 2 miliardy dolarů, 39 vyšší než 1 miliardu dolarů a 77 vyšší než 500 milionů dolarů.

Kumulativní ztráty společnosti Carvana ve výši 900 milionů dolarů jsou mnohem nižší než její příjmy v roce 2021 ve výši 12,2 miliardy dolarů, zatímco 79 ze 140 veřejně obchodovaných jednorožců má kumulativní ztráty vyšší než jejich příjmy v roce 2021, což znamená, že pro ně bude ještě těžší pokrýt své ztráty než pro společnost Carvana. S výjimkou startupů s žádnými nebo velmi malými příjmy (sedm startupů) má mnoho veřejně obchodovaných jednorožců kumulativní ztráty, které jsou mnohem větší než jejich příjmy v roce 2020.

Z těchto 140 veřejně obchodovaných jednorožců bylo v roce 2021 ziskových pouze 19, oproti 17 v roce 2020 a 12 v roce 2019. Zlepšení to sice je, ale ne velké. Tímto tempem bude trvat desítky let, než se většina jednorožců stane ziskovou - a investoři nebudou čekat desítky let.

Pod povrchem je ještě větší problém: soukromě držené jednorožce. Na celém světě je nyní 1 091 soukromých jednorožců, z nichž asi polovina je v USA. protože nejziskovější startupy mají tendenci nejdříve vstoupit na burzu, je pravděpodobné, že soukromě držení jednorožci jsou na tom ještě hůře než ti veřejně obchodovaní.

Větší lopaty tento úkol ještě ztěžují. S rostoucími úrokovými sazbami bude muset mnoho jednorožců platit ještě více než 10,25 %, aby se udrželi naživu. Co se stane se soukromě drženými startupy, když se zvýší úrokové sazby? Budou rizikoví kapitalisté i nadále krýt ztráty? Softbank již oznámila, že přestane financovat některé své startupy. Rostoucí úrokové sazby a klesající ceny akcií pravděpodobně přesvědčí další sponzory, aby udělali totéž - přestali rozdávat lopaty a nechali některé startupy v jejich vlastnoručně vykopaných hrobech.

Zdroje: https://www.marketwatch.com/story/once-richly-valued-unicorn-startups-are-being-gored-and-investors-and-funders-have-stopped-believing-11651726349?mod=home-page , Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář