Máte ve zvyku věci odkládat? Těchto 7 tipů vám pomůže prolomit začarovaný kruh prokrastinace

Foto: Unsplash

Máte ve zvyku věci odkládat? Těchto 7 tipů vám pomůže prolomit začarovaný kruh prokrastinace

Spousta lidí čas od času odkládá pochůzky a obávané domácí práce.

Prokrastinace je docela běžná. Podle malé studie z roku 2011 se s prokrastinací potýká až 95 % vysokoškolských studentů a téměř 20 % dospělých prokrastinuje pravidelně.

Může být docela lákavé hrát si teď a pracovat později, ale odkládání důležitých úkolů na poslední chvíli může způsobit, že se budete cítit spíše zahlceni než uvolněni. Zde se dozvíte, jak porozumět svému odkládání a zbavit se tohoto zlozvyku.

Co je prokrastinace?

Většina lidí se setkala s akutní prokrastinací, kdy občas odkládáte něco, co nechcete udělat, například studium. To může vést k dočasným záchvatům stresu, když se blíží termín, ale obvykle to nemá žádné vážné následky.

Pokud však chronicky odkládáte, může vaše tendence odkládat věci začít narušovat váš život. Může vám stát v cestě při zvládání povinností, péči o základní potřeby nebo dosahování velkých i malých cílů.

Chronické otálení může mít větší následky než jen učení dlouho do noci nebo život s nepořádkem v pokoji, dokud nenajdete motivaci k úklidu. Můžete například dělat věci jako:

Výsledkem může být stres a lítost, případně i zvýšená pravděpodobnost onemocnění.

Příčiny chronického odkládání

I když si uvědomíte, jak chronická prokrastinace ovlivňuje váš každodenní život, může být těžké se tohoto zlozvyku zbavit. Je to proto, že toto chování často pramení ze základních faktorů, z nichž některé můžete těžko řešit sami.

Mezi příčiny prokrastinace mohou patřit:

Akutní i chronickou prokrastinaci je možné překonat, ale vyžaduje to určité úsilí. Těchto sedm tipů vám může pomoci začít.

1. Vyhledejte zdroj

Dobrým prvním krokem je zjistit, proč prokrastinujete. "Abyste mohli prokrastinaci překonat, musíte pochopit její příčiny. Pokud nepochopíte zdroj problému, nemůžete přijít s účinným řešením," říká Aniko Dunn, doktorka psychologie a psycholožka z kliniky EZ Care.

Pokud například odkládáte všední povinnosti, jako je placení účtů a mytí nádobí, možná je odkládáte proto, abyste se vyhnuli nudě při těchto úkolech.

Na druhou stranu, pokud otálíte s učením na předmět, který je pro vás opravdu náročný, možná se vyhýbáte věcem, které jste dříve nezvládli.

Pochopení toho, proč prokrastinujete, vám pomůže všimnout si, kdy se vaše chování opakuje, abyste se mohli zaměřit na odstranění tohoto zlozvyku.

2. Řiďte svá očekávání pomocí rozdělení na části

Jednou z metod překonávání prokrastinace je rozdělení úkolů do menších seznamů. Americká psychologická asociace definuje chunking jako způsob, jak rozdělit velké množství informací nebo úkolů na menší části, které se pak lépe zvládají. To vám může pomoci realističtěji řídit svá očekávání.

Pokud se vám například zdá, že otevírání a třídění veškeré pošty najednou je příliš náročné, můžete se zavázat, že každé ráno a odpoledne otevřete dvě obálky. Nastavení zvládnutelných očekávání může usnadnit postupné překonávání větších úkolů v budoucnu.

3. Procvičte si pravidlo dvou minut

Nejste si jisti, jak rozdělit úkoly do jednotlivých kroků? Vyzkoušejte pravidlo dvou minut. To spočívá v tom, že si na jakýkoli úkol vyhradíte pouhé dvě minuty.

Například místo toho, abyste si řekli, že uklidíte všechno prádlo, věnujte skládání oblečení dvě minuty. Možná zjistíte, že díky menšímu závazku vám tento úkol nepřipadá tak náročný. Pokud budete skládat pět minut nebo dokud nebude prádlo hotové, skvělé! Pokud ne, dvě minuty jsou pořád lepší než nula. To vám může pomoci vybudovat si důvěru ve své schopnosti a snížit tak budoucí prokrastinaci.

"Jakmile se lidé pustí do nějakého úkolu, je pravděpodobnější, že zjistí, že to není tak špatné, jak si představovali, a budou pokračovat," říká Angela Fickenová, licencovaná sociální pracovnice a psychoterapeutka ve společnosti Progress Wellness.

Když si řeknete, že budete na úkolu pracovat jen dvě minuty, může se vám zdát, že váš seznam úkolů není tak obsáhlý a že se do něj snáze pustíte.

4. Zjemněte svou samomluvu

Chronické odkládání může vyvolat negativní pocity, jako je pocit viny a úzkost z vlastních schopností. Tyto nežádoucí emoce mohou zvyšovat hladinu stresu a ztěžovat pěstování soucitu se sebou samým.

Místo toho, abyste se nechali sžírat pocitem viny, zkuste zmírnit své sebepojetí.

Místo toho, abyste přemýšleli: "Jsem beznadějný a nikdy to nezvládnu," můžete zkusit změnit své myšlenky na: "Začnu a udělám, co bude v mých silách. Zdokonalit to mohu později."

Pokud si všimnete, že máte negativní myšlenky, zkuste se zastavit, položit si ruku na srdce a zhluboka se nadechnout. Můžete si také říkat věci jako "Jsem dostatečně silný" nebo "Dokážu zvládnout těžké věci".

To vám pomůže otevřít mysl sebepřijetí, což vám pomůže zvážit více možností pro sebe v budoucnu.

5. Zvažte pozitivní "co kdyby"

Prokrastinace způsobená úzkostí, poruchou ADHD nebo perfekcionismem může pramenit z obav, že výsledek vašeho úsilí nebude odpovídat vašim představám.

Zkuste se raději zeptat sami sebe, zda by se věci nemohly vyvinout jinak. Jak byste povzbudili přítele, který se tak bojí neúspěchu, že má problém začít? Mohli byste například říct: "Už jsi uspěl ve věcech, které se ti předtím zdály nepřekonatelné." Vždycky se ti to podařilo.

Podobný rozhovor se sebou samým vám může pomoci najít užitečnější a realističtější přístup k zahájení plnění úkolů.

6. Přeskočte svůj seznam úkolů

Sepisování všeho, co chcete v daném dni stihnout, by vás mohlo vyčerpat ještě předtím, než se s tímto seznamem vypořádáte.

Místo toho zkuste pracovat zpětně podle největšího cíle dne. Určete, které položky na seznamu jsou nejdůležitější, a pak se zaměřte na jejich dokončení. Pokud vám po splnění těchto zásadních povinností zbude čas, můžete se pustit do dalších, méně naléhavých úkolů.

7. Vyhledejte podporu

Pokud chronické odkládání začíná ovlivňovat vaše vztahy, výkonnost v práci a ve škole nebo celkovou kvalitu života, vyhledání odborné podpory terapeuta může mít velký význam.

"Pokud prokrastinace narušuje vaše každodenní rutinní činnosti, odborníci na duševní zdraví mohou identifikovat příčiny vašeho chování. Mohou vám pomoci nahradit sebezničující myšlenky produktivnějšími," říká Dunn.

Poučení pro zasvěcené

Prokrastinace může mít mnoho důvodů, od úzkosti až po nízké sebevědomí. "Myslíme si, že když to uděláme později, stres a úzkost se vytlačí, ale není tomu tak. Úkol nám stále leží v hlavě, a čím déle se odkládá, tím více stresu a úzkosti narůstá," říká Ficken.

Laskavé zacházení se sebou samým, úprava očekávání a kontakt s odborníkem na duševní zdraví, který vám poskytne větší podporu, vám mohou pomoci překonat chronické odkládání a dosáhnout svých cílů.

Zdroje: insider.com, Unsplash.com

Podobné články

3 Komentářů

upubududomciw

upubududomciw

před 7 měsíce

http://slkjfdf.net/ - Oqunhu <a href="http://slkjfdf.net/">Olabane</a> jev.nswt.kickback.cz.zmc.lo http://slkjfdf.net/

Reply
iyiheyaveki

iyiheyaveki

před 7 měsíce

http://slkjfdf.net/ - Awecid <a href="http://slkjfdf.net/">Iyeppine</a> oao.cbta.kickback.cz.kat.nn http://slkjfdf.net/

Reply
phbrcprn

phbrcprn

před 6 měsíce

Máte ve zvyku věci odkládat? Těchto 7 tipů vám pomůže prolomit začarovaný kruh prokrastinace | kickback.cz
phbrcprn http://www.g090gt23164st3yob1x89031u0afbwwls.org/
[url=http://www.g090gt23164st3yob1x89031u0afbwwls.org/]uphbrcprn[/url]
<a href="http://www.g090gt23164st3yob1x89031u0afbw

Reply

Napište komentář