Jak přirozeně snížit krevní tlak pomocí zdravé stravy pro srdce

Foto: Unsplash

Jak přirozeně snížit krevní tlak pomocí zdravé stravy pro srdce

Vysoký krevní tlak neboli hypertenze, je velmi častý a postihuje 47 % dospělých Američanů. To je problém, protože lidé s vysokým krevním tlakem jsou vystaveni zvýšenému riziku infarktu, mrtvice, onemocnění ledvin a dalších zdravotních potíží.

Kontrola hypertenze však není nijak složitá. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je zdravá strava.

"Ve stravě jsme identifikovali několik faktorů, které jsou u většiny lidí spojeny se snížením krevního tlaku, takže výživa je důležitou součástí léčby vysokého krevního tlaku," říká Samantha Cochrane, LDN, registrovaná dietoložka v The Ohio State University Wexner Medical Center.

Zde je seznam potravin, které je vhodné jíst a kterým se vyhnout při vysokém krevním tlaku, a také podrobný stravovací plán. DASH dieta - která je považována za skvělou dietu pro regulaci krevního tlaku.

Jakým potravinám se vyhnout při vysokém krevním tlaku?

Podle Janeen C. se dieta při vysokém krevním tlaku zaměřuje především na vyhýbání se potravinám s velkým obsahem soli a nasycených tuků. Millerová, MS, koordinátorka wellness v nemocnici Providence St. Joseph. Patří mezi ně zpracované a balené potraviny:

Příjem soli nebo sodíku je přímo spojen s vysokým krevním tlakem, zatímco nasycené tuky zvyšují hladinu cholesterolu, která je spojena s vysokým krevním tlakem.

Všichni dospělí by měli omezit příjem sodíku na 2 300 mg denně a lidé s vysokým krevním tlakem by se měli snažit nepřekročit 1 500 mg.

Jaké potraviny snižují krevní tlak?

Zdravé potraviny pro srdce jsou potraviny s nízkým obsahem sodíku a nasycených tuků a bohaté na vlákninu a základní živiny, včetně draslíku, který je spojován s nižším krevním tlakem.

Pokud držíte dietu při vysokém krevním tlaku, měla by většina potravin obsahovat:

Mezi zdravé svačiny patří:

Cochrane doporučuje experimentovat s novými potravinami a dobrými kombinacemi, abyste našli ty, které vám nejvíce vyhovují.

Co je DASH?

Jednou z nejoblíbenějších diet při vysokém krevním tlaku je dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension).

Výzkum ukázal, že lidé, kteří dodržují dietu DASH, mohou během dvou týdnů snížit svůj krevní tlak a nakonec snížit systolický krevní tlak o 8-14 bodů, což snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Lékařský termín: Systolický krevní tlak je "horní" číslo, které měří tlak v tepnách při tlukotu srdce.

Dietní plán DASH klade důraz na ovoce, zeleninu a celozrnné potraviny a omezuje tučná, slazená a zpracovaná jídla.

V dietě DASH "nejsou nutně dobré nebo špatné potraviny, ale potraviny, které byste měli zařazovat častěji a ve větším množství," říká Cochrane.

Typický den diety DASH zahrnuje:

Kromě toho mohou lidé držící dietu DASH konzumovat 4-5 porcí ořechů týdně a maximálně pět porcí sladkostí týdně.

Tipy pro dodržování diety při vysokém krevním tlaku

Zásadní změna jídelníčku může být náročná, proto Cochrane doporučuje začít pomalu.

"Pokud je plán zdrcující, nesnažte se ho splnit najednou," říká. Níže uvádíme několik tipů pro začátek:

Cochrane radí, abyste o dietě nepřemýšleli jako o omezení, ale jako o způsobu, jak dodat tělu to nejlepší možné palivo. Nemusíte být dokonalí a stále si můžete občas dopřát sladké nebo slané.

"Dobrým cílem, o který bychom se měli snažit, je jíst zdravě pro srdce přibližně v 80 % případů," říká Miller.

Poučení pro zasvěcené

Vysoký krevní tlak má v USA každoročně na svědomí více než půl milionu úmrtí.

Strava s nízkým obsahem sodíku a nasycených tuků a bohatá na plnohodnotné nezpracované potraviny, jako je dieta DASH, vám může pomoci snížit krevní tlak a snížit riziko předčasného úmrtí.

Kromě toho je dodržování diety, jako je dieta DASH, součástí zdravého životního stylu, který zahrnuje také zvládání stresu, pravidelné cvičení a nekouření.

"Konzumace zdravých potravin s nízkým obsahem sodíku a nasycených tuků zlepší krevní tlak a samozřejmě i celkový zdravotní stav," říká Miller.

Zdroje: insider.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář