Dietologové uvádějí 4 nejlepší stravovací plány pro hubnutí a udržení váhy.

Foto: Unsplash

Dietologové uvádějí 4 nejlepší stravovací plány pro hubnutí a udržení váhy.

Každý rok se objevují nové módní diety, které slibují, že drastická změna jídelníčku vám pomůže zhubnout. Ve skutečnosti však tento typ rychlého hubnutí netrvá dlouho.

Pokud chcete zlepšit svůj jídelníček, nejlepší je osvojit si zdravé návyky, které vám nebude vadit dlouhodobě dodržovat. Dodržování diet, jako je např. Středomořská dieta nebo flexitariánská strava může zlepšit vaše zdraví a může vám pomoci shodit několik kilogramů.

Zde jsou čtyři typy diet, které skutečně posilují vaše zdraví a nejsou příliš náročné na dodržování:

1. Středomořská strava

"Neexistuje žádná standardní definice středomořské stravy jako takové," ale klade důraz na rostlinné, pro srdce zdravé potraviny, říká Heather Seidová, MS, registrovaná dietoložka a vedoucí výzkumného centra Bionutrition Research Core na Kolumbijské univerzitě.

Středomořská strava je pojmenována podle tradiční kuchyně tohoto regionu a obecně se skládá z:

Dieta také nedoporučuje konzumaci zpracovaných potravin, červeného masa a nadměrného množství cukru, které mohou přispívat k chronickým onemocněním, jako jsou srdeční choroby a cukrovka.

Bylo prokázáno, že středomořská strava pomáhá při regulaci hmotnosti a může podpořit hubnutí, protože:

Výzkum také naznačuje, že dodržování stravovacího plánu, jako je středomořská dieta, může snížit riziko srdečních onemocnění, mrtvice a cukrovky 2. typu.

2. Dieta DASH

Dieta DASH, známá také jako Dietary Approaches to Stop Hypertenze, byla původně vytvořena jako způsob léčby vysokého krevního tlaku - může vám však také pomoci snížit nebo udržet váhu.

Dieta DASH pomáhá snižovat krevní tlak tím, že podporuje stravu bohatou na klíčové minerály - podporuje potraviny bohaté na draslík, vápník, hořčík a s nízkým obsahem sodíku, říká Julie Stefanski, registrovaná dietoložka a mluvčí Akademie pro výživu a dietetiku.

Dieta DASH je podobná středomořské dietě, protože zahrnuje konzumaci potravin s vysokým obsahem vlákniny, jako je zelenina, ovoce a celozrnné výrobky. Existují však dva hlavní rozdíly:

Pokud váš současný jídelníček obsahuje velké množství červeného masa a másla, může vám dodržování diety DASH pomoci změnit váhu. "Chudé bílkoviny a nízkotučné mléčné výrobky jsou méně kalorické a mohou přispět k celkovému kalorickému deficitu a následnému snížení hmotnosti," říká Seid.

"I bez výrazné změny hmotnosti může mít dieta DASH žádoucí vliv na krevní tlak," což by vás mohlo motivovat k tomu, abyste dietu drželi a případně dlouhodobě shazovali kila, říká Stefanski.

3. Plnohodnotná strava

Celozrnná strava zahrnuje všechny hlavní skupiny potravin, ale budete muset číst etikety na výrobcích. Tato dieta klade důraz na potraviny, které nebyly rafinovány nebo zpracovány - to znamená, že si musíte zkontrolovat, zda vaše potraviny:

Mezi příklady zpracovaných a nezpracovaných potravin patří:

Zpracováno

Nezpracované

Kuřecí nugetky

Kuřecí prsa

Vysokofruktózový kukuřičný sirup

Javorový sirup

Bílý chléb

Celozrnný chléb

Stefanski říká, že přechod na celozrnné potraviny může pomoci při hubnutí, protože zpracované potraviny mohou obsahovat další kalorie. Zpracované potraviny mají obvykle vyšší počet kalorií, protože často obsahují přidaný cukr a tuky.

Strava založená na zpracovaných potravinách vás také může přimět k tomu, abyste jedli více kalorií. Velmi malá studie z roku 2019 zjistila, že lidé jedli více a přibírali více na váze, když jedli ultra zpracovanou stravu, a jedli méně a hubli, když jim byla nabídnuta jídla se stejným množstvím kalorií, ale z nezpracovaných potravin.

4. Rostlinná strava

Cílem rostlinné stravy je vyloučit nebo omezit živočišné produkty, jako je maso, mléčné výrobky a vejce. Existuje několik různých typů rostlinné stravy, z nichž si můžete vybrat:

Rostlinná strava vám může pomoci zhubnout z několika důvodů, mimo jiné:

Na trhu je však mnoho vysoce zpracovaných potravin, které jsou rostlinného původu - například nemléčná zmrzlina je veganská, ale často je plná cukru. "Lidé by se měli poohlížet spíše po celozrnných potravinách než po zpracovaných nebo polotovarech," říká Seid.

Poučení pro zasvěcené

Víme, že krátkodobé diety vám nepomohou zhubnout a udržet si váhu, ale možná budete mít větší štěstí, když vyzkoušíte flexibilnější, dlouhodobé stravovací návyky, které vám budou vyhovovat a které si budete moci užívat.

"Pokud se rozhodnete zvýšit množství potravin, které tvoří středomořský styl stravování nebo plán zaměřený na DASH, může to mít dlouhodobější účinky, které se zaměřují spíše na zdraví než jen na váhu," říká Stefanski.

Zdroje: insider.com, Unsplash.com

Podobné články

1 Komentářů

efijiyhas

efijiyhas

před 3 měsíce

http://slkjfdf.net/ - Ezyewamu <a href="http://slkjfdf.net/">Avtoye</a> dqb.xttn.kickback.cz.lhl.pk http://slkjfdf.net/

Reply

Napište komentář