Co můžeme udělat pro to, aby se do programování zapojilo více žen?

Foto: Unsplash

Co můžeme udělat pro to, aby se do programování zapojilo více žen?

Velká Británie se potýká s akutním nedostatkem pracovníků s digitálními dovednostmi - počítačových programátorů, odborníků na kybernetickou bezpečnost a datových analytiků, po kterých je vysoká poptávka.

Podle nedávné zprávy personální společnosti Harvey Nash se s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků potýkají dvě třetiny technologických firem na celém světě.

Průzkum provedený mezi 2100 firmami také ukázal, že podíl žen v technologických týmech se zvyšuje jen velmi pomalu - činí pouze 25 %, zatímco ve vrcholovém vedení technologických firem je pouze 12 % žen.

Vzhledem k těmto překvapivým statistikám jsem se rozhodla zjistit, jak snadné je pro třicetiletou ženu naučit se programovat v jazyce Python.

Pokud vás to zajímá, Python je výkonný kódovací jazyk pro všeobecné použití, který je často prvním jazykem, který se učí studenti v kurzech informatiky.

Je široce používán v podnikání - například YouTube je z velké části napsán v jazyce Python.

Začínáme

Pokud se chcete naučit programovat, musíte si zaplatit kurz, naučit se to sami pomocí online zdrojů nebo najít komunitu, která vám to ukáže zdarma.

Myslel jsem si, že bych mohl mít trochu náskok, protože jsem se naučil jazyky, které se používaly k tvorbě webových stránek na začátku roku 2000.

Předpokládal jsem, že se Python naučím sám.

Nejdříve jsem začal s dětskými počítačovými hračkami a doufal jsem, že cíl, kterým je rozpohybování robotů, mě zaujme a motivuje.

Proto jsem změnil taktiku a zkusil Code Academy, populární online platformu, která je zdarma.

To mi však přišlo děsivé. Zobrazilo se mi prázdné černé okno s nápisem "Napište Hello World".

Abych se to naučil, zúčastnil jsem se bezplatného jednodenního semináře o programování v jazyce Python, který pořádala britská školicí firma QA.

Kurz, který se koná o sobotách, vytvořil Shafeeq Muhammad, hlavní technolog společnosti QA, který si přičítá, že mu učení se programování změnilo život.

Třída pro dospělé byla náročná - člověk se musel opravdu chtít naučit programovat, aby se do výuky zapojil.

Pokud v kódu uděláte chyby, prostě to nic neudělá. Ale když to funguje, moc se to nevyplatí - jen pár řádků na obrazovce.

Navštěvoval jsem také kurzy Cypher Coders a Creator Academy, kde jsem se učil Scratch - kódovací jazyk pro děti s jednoduchým vizuálním rozhraním. Ve Scratchi lze vytvářet hry, animace nebo dokonce programovat roboty.

Další technologie podnikání:

Dětské hodiny byly mnohem zábavnější a měly zajímavé cíle, jako například sestrojit videohru nebo interaktivního domácího mazlíčka, ale teorie v nich moc nebylo.

Podobně zarážející mi u dětských hraček přišla i změna z výuky Scratche na Python - z barevných kostiček najednou přejdete na prázdnou obrazovku bez jakéhokoli vedení.

Co by tedy mohlo pomoci překlenout tuto propast od zábavných her pro děti ke komplexnímu kódování na profesionální úrovni?

Garry Law, zakladatel australské společnosti Creator Academy, která se zabývá školením programování, říká, že vzdělávání v oblasti IT musí být lepší.

"Musíme děti učit kódování vizuálním, sluchovým a kinestetickým stylem učení a musíme tuto metodu učení přizpůsobit dospělým, abychom přilákali více lidí k vědě, technologiím, inženýrství a matematice (STEM)," říká.

Šéfka společnosti Cypher Coders Elizabeth Tweedaleová jde ještě dál. Je přesvědčena, že muži a ženy mají často odlišný styl učení a výuka programování to musí odrážet.

Muži podle ní při řešení problémů často postupují lineárně od bodu A do bodu Z, zatímco ženy často vycházejí z problému a postupují zpět.

"Musíme nově vymyslet technologie a kódovací prostředí, která by přitahovala ženy," říká.

Velkým problémem jsou také náklady. Podle Anny Brailsfordové, výkonné ředitelky sociálního podniku Code First: Girls (CFG), stojí výuka programování obvykle 10 000 liber a často neexistuje jasná vazba mezi tím, co se učí, a dostupnými pracovními místy.

"Ženy se častěji vzdávají, pokud nemají jasnou kariérní cestu," říká.

CFG poskytuje ženám 13 týdnů intenzivního školení a propojuje počítačové programování s jejich zájmy, takže si osvojí klíčové dovednosti užitečné v zaměstnání. CFG pak účastnice zařazuje do technických profesí na základě jejich silných stránek.

V Creator Academy nyní tvoří dívky 40 % tříd pana Lawa, částečně díky iniciativě zřízené Novým Jižním Walesem, která rodičům poskytuje 100 australských dolarů (54,45 GBP) ročně na kurzy pro děti zaměřené na techniku.

Paní Tweedaleová navrhuje pořádat hojně propagované hackathony se zajímavými cenami, jako jsou peníze nebo stáže u technologických gigantů.

Beverley Newingová, 28letá vývojářka webových stránek na ministerstvu spravedlnosti, souhlasí s tím, že je třeba změnit způsob výuky přírodních věd a technologií.

Mx Newing doufal, že bude studovat fyziku na univerzitě, ale nezískal potřebné známky.

"V hodinách matematiky, kde převládali muži, jsem měla velké problémy," říká pro BBC.

"Nezapadala jsem a měla jsem problém oslovit učitele, když jsem něčemu nerozuměla."

Mx Newing, který byl bez peněz a pobíral dávky, se rozhodl naučit se programovat.

Bylo to těžké, protože si nemohli dovolit kurzy a museli se rychle učit, aby si udrželi praxi.

Mx Newing považuje podporu CFG a charitativní organizace Codebar za klíčovou pro to, že se mu podařilo změnit svůj život.

"Nejsem si jistá, co by se stalo, kdybych tu stáž nedostala," říkají.

"Myslím si, že je tu problém s inkluzí a že potřebujeme více placených stáží v oboru, abyste mohli jít a dělat to a zároveň si platit účty."

Zdroje: cnet.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář