6 znaků, že jste emočně inteligentní, a jak vám to může pomoci stát se v životě mimořádně úspěšným.

Foto: Unsplash

6 znaků, že jste emočně inteligentní, a jak vám to může pomoci stát se v životě mimořádně úspěšným.

Emoční inteligence (EI) označuje schopnost rozpoznat, pochopit a zvládat vlastní emoce a zároveň rozpoznat a vcítit se do emocí ostatních.

Podle doktorky Carly Marie Manlyové, klinické psycholožky se soukromou praxí, mohou mít tyto dovednosti zásadní vliv na vaši schopnost budovat a udržovat silné a zdravé vztahy, protože vám pomohou lépe komunikovat, zvládat stres a řešit konflikty. Vysoká úroveň EI je navíc spojena s kariérním úspěchem a vyššími platy.

Poznámka: Termín emoční inteligence poprvé použili psychologové Peter Salovey a John Mayer v přelomové zprávě z roku 1990. V roce 1995 vyšel mezinárodní bestseller Daniela Goldmana "Emoční inteligence: Proč na ní může záležet více než na IQ" tento pojem dále zpopularizovala.

Vysoká vs. nízká emoční inteligence

Lidé s vyšším EI obecně snáze pojmenovávají a vyjadřují své emoce, rozhodují se, jak uspokojit své emocionální potřeby, a ve stresových situacích zůstávají klidní a vyrovnaní, říká Aimee Daramusová, PsyD, licencovaná klinická psycholožka ze společnosti Urban Balance.

Na druhou stranu osoby s nižším EI mohou být rychle zahlceny svými emocemi, hůře se rozhodují, když jsou emoce silné, nebo se cítí být ostatními nepochopeny.

Podle Manlyho je možné mít silnou emoční inteligenci v některých oblastech, ale ne ve všech.

Níže se psychologové podělí o některé klíčové znaky vyšší EI a o tipy, jak tyto dovednosti rozvíjet.

1. Cvičení sebeuvědomění

Sebeuvědomění znamená, že obecně dokážete rozpoznat své vlastní emoční stavy a pochopit, jak vaše chování ovlivňuje ostatní.

"Lidé, kteří si uvědomují sami sebe, jsou schopni reflektovat a vhodně vyjádřit své pocity, potřeby a motivace," říká Manly. "Sebeuvědomění vyžaduje, abyste každý den ustoupili, zpomalili a obrátili se dovnitř."

Manly doporučuje věnovat se meditaci všímavosti, aby si člověk uvědomil sám sebe. Všímavost spočívá v soustředění se na fyzické a emocionální vjemy, které prožíváte v přítomném okamžiku, takže může často podpořit lepší sebeuvědomění.

Manly říká, že psaní deníku může také pomoci zvýšit sebeuvědomění - ale pro dosažení nejlepších výsledků se snažte psát volně, proudem vědomí, a ne upravovat nebo hodnotit své myšlenky během psaní.

2. Identifikace svých pocitů v daném okamžiku

Umět pojmenovat své pocity je podle Daramuse důležitým aspektem EI, protože to pomáhá zpracovat emoce a následně zjistit, co potřebujete.

Člověk s vyšším EI může být schopen rozpoznat, jak se cítí naštvaný, a pak tuto emoci použít jako indikátor toho, že je třeba něco řešit - od pocitu zanedbávání ze strany partnera až po překročení jedné z vašich hranic ze strany šéfa, říká Manly.

"Tuto dovednost lze zlepšit tím, že se spřátelíte s pěti základními emocemi: radostí, hněvem, smutkem, odporem a strachem. Naučte se, jak se každá z nich projevuje ve vašem těle," říká Manly.

Hněv se může projevovat jako horko soustředěné v hrudi, zatímco úzkost může být cítit jako chvění v žaludku, říká Manly. Jakmile poznáte fyzické příznaky svých emocí, budete je snáze vnímat, když se objeví.

3. Vyjádření citových potřeb

Dalším znakem vyššího EI je schopnost podělit se s ostatními o to, co potřebujete, abyste se vypořádali s určitými emocemi. To může znamenat, že řeknete něco takového:

Na druhou stranu, pokud své potřeby nesdělíte, riskujete, že nebudou naplněny, což může přispět k pocitu frustrace a nelibosti.

Nakonec vás tato nelibost může vést k pasivně agresivnímu chování, které může vaše vztahy ještě více oslabit a zkomplikovat.

Proto Daramus radí, abyste se cvičili v pojmenovávání svých emocí sobě i ostatním, když se objeví. Například místo toho, abyste očekávali, že váš partner pozná, že se cítíte zraněni něčím, co řekl během hádky, zkuste mu to říct na rovinu.

4. Všímání si emočních stavů druhých

Rodina, přátelé, spolupracovníci a další lidé kolem vás neustále sdělují, jak se cítí, prostřednictvím neverbálních signálů, říká Manly.

Rozpoznání těchto signálů - jako jsou výrazy obličeje, změny tónu hlasu a řeč těla - vám umožní reagovat vstřícným způsobem, a tím budovat pocit důvěry a emocionální intimity.

Prvním krokem k posílení této dovednosti je podle Manlyho prostě věnovat pozornost při interakci s ostatními. Když se s vámi druhý člověk o něco dělí, vyzvěte se, abyste aktivně naslouchali všemi smysly.

Rychlý tip: Všímejte si, jak se během rozhovoru mění řeč těla nebo tón hlasu, a pak se o tyto postřehy podělte, místo abyste si vytvářeli domněnky. Pokud se vám například zdá, že je přítel po nadhození určitého tématu zticha, můžete říct: "Od té doby, co jsem změnil téma, toho moc nenamluvil. Vadilo ti něco, co jsem řekl?"

Možná budete v pokušení ignorovat určité negativní emoce druhých, které vám jsou nepříjemné, například smutek nebo hněv, ale uznání těchto emocí bez pocitu, že je musíte "napravovat", může být pro budování EI velmi důležité, říká Manly.

5. Empatie k ostatním

Empatie popisuje schopnost vcítit se do emočních prožitků druhých a ocenit je - takříkajíc se vžít do jejich situace. Empatie posiluje důvěru, emocionální bezpečí a propojení ve vztazích, říká Manly.

Studie z roku 2014 zjistila, že nalezení společné identity může podpořit empatii. Při interakci s někým se proto snažte najít společné rysy, místo abyste se zaměřovali na rozdíly. Možná máte odlišné politické přesvědčení, ale třeba máte podobnou kariéru nebo jste vyrůstali ve stejném malém městě.

Reflektivní naslouchání také nabízí jednoduchý způsob, jak pracovat na rozvoji své schopnosti empatie, říká Manly.

Poznámka: Cvičte se v opakování toho, co někdo říká, abyste získali lepší vhled do jeho pocitů. Pokud vaše sestra říká, že je ve stresu ze své práce, můžete říct: "Takže se cítíte zahlcená vším, co máte v práci. Je to tak?" Odtud by to mohla upřesnit, čímž vám poskytne jasnější představu o situaci.

Reflektivní naslouchání vám zkrátka pomůže lépe porozumět pohledu druhého člověka.

6. Zvládání a regulace emocí

Klíčovým prvkem EI je schopnost regulovat své emoční stavy a zdravě na ně reagovat, říká Manly.

Regulace emocí může například znamenat meditaci, psaní deníku nebo cvičení, abyste se vyrovnali se stresem, místo abyste ho potlačovali nebo se mu vyhýbali.

Abyste mohli lépe ovládat a regulovat své emoce, zvažte, zda si v případě silných emocí nedáte pauzu na nadechnutí a zamyšlení, říká Manly.

Pokud jste například uprostřed konfliktu, můžete říct: "Cítím se teď frustrovaný, takže se jdu projít, ale vrátím se za 30 minut a můžeme se k tomu vrátit."

Rychlý tip: Během této přestávky zpracovávejte své pocity, buďte zvědaví a ptejte se sami sebe:

Mějte na paměti, že za určitých okolností, například během traumatických událostí, může mít i osoba s vyšším EI potíže s regulací emocí. Snažte se v takovém případě neobviňovat ani nekritizovat sami sebe, protože to může podpořit cyklus potlačování nepříjemných nebo zdrcujících emocí. Zvyk skrývat nebo tlumit své emoce může nakonec způsobit další výbuchy v budoucnu, což může vést k další sebekritice a frustraci.

Můžete zvýšit svou emoční inteligenci?

Manly a Daramus se shodují, že EI lze rozvíjet a zlepšovat.

Malá studie z roku 2019 zjistila, že u vrcholových manažerů došlo po absolvování 30hodinového školení o emoční inteligenci ke zvýšení určitých oblastí EI. Účastníci zaznamenali výrazné zlepšení ve svých schopnostech:

Zde jsou některé strategie, které Manly a Daramus doporučují pro zvýšení EI:

Poučení pro zasvěcené

Emoční inteligence začíná sociálním a sebeuvědoměním - schopností jednoduše rozpoznat své vlastní emoce a emoce druhých.

Jakmile si dostatečně uvědomíte sami sebe, můžete rozvíjet další oblasti EI, jako je vyjadřování emočních potřeb, regulace emočních stavů a empatie vůči ostatním.

I když někteří lidé mohou mít přirozeně lepší EI než jiní, tyto dovednosti se dají naučit záměrným tréninkem.

Vzhledem k tomu, že na různé lidi fungují různé strategie zvládání emocí, Manly a Daramus doporučují experimentovat s různými možnostmi, jako je psaní deníku, tvůrčí vyjádření a meditace abyste zjistili, co je pro vás nejúčinnější.

Zdroje: insider.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář