6 rostlinných potravin s vysokým obsahem bílkovin, které jedí nejdéle žijící lidé na planetě

Foto: Unsplash

6 rostlinných potravin s vysokým obsahem bílkovin, které jedí nejdéle žijící lidé na planetě

Pokud se chcete stravovat jako jedni z nejzdravějších lidí na světě, zvažte, zda nevyměnit steak za talíř fazolí a rýže.

Strava s vysokým obsahem sacharidů a rostlinných bílkovin je charakteristickým rysem "modrých zón", pěti míst na světě, kde se lidé dožívají nejdelšího a nejzdravějšího věku - obvykle se v dobrém zdraví dožívají 100 let nebo je dokonce překračují.

Takzvané modré zóny představují širokou škálu kuchyní, například japonskou, řeckou, italskou a kostarickou. Konkrétní potraviny se sice liší, ale základ stravy v modrých zónách tvoří skupiny potravin, jako jsou fazole, ořechy, celozrnné obiloviny, bylinky a zelená zelenina.

Podle autora Dana Buettnera, který dietu Modrých zón zpopularizoval, by se lidé, kteří se snaží napodobit stravovací návyky Modrých zón, měli snažit, aby rostlinné potraviny tvořily přibližně 95 % jejich jídelníčku, a omezit příjem červeného masa. Bez ohledu na region se tyto diety vyznačují nízkým obsahem tuků a velkým množstvím sacharidů.

Existují však i jiné způsoby, jak do svého jídelníčku dostat bílkoviny.

Dietologové obvykle doporučují, abyste se snažili přijímat půl až tři čtvrtě gramu bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti, tedy například 60-90 gramů denně pro 120kilového člověka. Bílkoviny jsou důležitou živinou, která pomáhá obnovovat tkáně a budovat svaly (ačkoli obyvatelé modré zóny často vynechávají posilovnu).

Chcete-li při stravě podle modrých zón přijímat dostatek bílkovin, zaměřte se na zdroje s vysokým obsahem živin, jako jsou luštěniny, a příležitostně si dopřejte ryby, mléčné výrobky a vejce.

Zdroje: insider.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář