5 Způsobů, jak jóga prospívá vašemu duševnímu zdraví

Foto: Unsplash

5 Způsobů, jak jóga prospívá vašemu duševnímu zdraví

Jóga je všeobecně známá tím, že snižuje stres, zlepšuje flexibilitu a koncentraci a podporuje pocit klidu – abychom jmenovali jen některé z jejích možných pozitivních výsledků. Kromě svých fyzických přínosů však vědci začínají více chápat terapeutické přínosy jógy pro obavy o duševní zdraví. Ve skutečnosti některé výzkumy naznačují, že jóga může být jeden z nejčastějších důvodů, proč lidé hledají psychoterapii.

Stejně jako některé psychiatrické léky prokázaly určitou účinnost pro snížení úzkosti a deprese, je důležité si uvědomit, že jiné terapie, jako je jóga, bylo prokázáno, že zlepšují duševní zdraví. Jóga již není považována za pouze "holistický" přístup ke zlepšení duševního zdraví a pohody – v posledních letech získala vědecké poznatky a má za sebou rozsáhlý výzkum na podporu svých výhod.

Bylo například prokázáno, že jóga pomáhá:

1. Snížení hněvu: V jedné studii bylo prokázáno, že jóga zvyšuje schopnost kontrolovat hněv ve srovnání se skupinou, která se účastnila pouze tělesné výchovy. Bylo také prokázáno, že cvičení jógy snižuje verbální agresi u dospělých.

2. Snížení úzkosti: Studie zjistily, že jóga může snížit příznaky úzkosti, včetně úzkosti z výkonu. V jedné studii s dospívajícími hudebníky jóga snížila úzkost ve skupinových a sólových vystoupeních.

3. Zlepšení spánku: V jedné studii postmenopauzálních žen s diagnózou nespavosti jóga snížila závažnost nespavosti ve srovnání s kontrolní skupinou. Další studie žen se syndromem "neklidných nohou" ukázala, že jóga zlepšila kvalitu spánku.

4. Snížení posttraumatického stresu (PTSD): V jedné studii se zaměřením na dospělé ženy s diagnózou PTSD jóga výrazně snížila příznaky PTSD u žen, které podstoupily 10-ti týdenní jógovou léčbu ve srovnání s kontrolní skupinou. Na konci studie 52% žen, které praktikovaly jógu, již nejsou kritéria pro PTSD, ve srovnání s 21% v kontrolní skupině.

5. Zlepšení nálady: Studie ukázaly, že jóga může pomoci snížit depresi, zvýšit pozitivní myšlení a snížit vnímaný stres. Například ve studii s vězeňskou populací 10-ti týdenní lekce jógy zvýšila pozitivní myšlení a snížila hlášený psychologický stres.

Proč jóga funguje? Jóga pomáhá srdci

Mnoho lidí, kteří cvičí jógu, věří, že to funguje jednoduše proto, že se pak cítí dobře. Výzkum však podporuje konkrétní fyziologické účinky jógy a pomáhá vysvětlit, proč pomáhá při problémech duševního zdraví a regulaci emocí. To má co dočinění se schopností jógy zvýšit variabilitu srdeční frekvence neboli HRV. Zvýšená HRV uklidňuje autonomní nervový systém, kde tělo ukládá trauma.

Vědci zjistili, že jóga i meditace mohou pomoci zvýšit HRV. Proč je HRV důležitá? HRV je prostě vzdálenost mezi jedním srdečním tepem a dalším. Cílem je pokusit se o zvýšení HRV, protože bylo prokázáno, že uklidňuje váš autonomní nervový systém a reguluje vaše emoce. Představte si, když se cítíte vystresovaní nebo úzkostliví. Vaše dýchání je mělké a vaše srdce může bít rychle. To je snížená HRV. Když se cítíte uvolněně nebo se zapojujete do hlubokého dýchání, je mezi každým srdečním tepem více místa a vaše HRV se zvětší. To vede k pocitu emocionálně regulovanější nebo klidnější.

Snížená HRV je korelována s negativními afektivními stavy, jako je úzkost, stres, PTSD a hněv. Jedinci, kteří trpí depresí, úzkostí, špatnými vzpomínkami a rozzlobenými výbuchy, mají často potíže s regulací svých emocí. Lidé, kteří mají špatně regulovaný autonomní nervový systém, mohou být snadno vychýlit z rovnováhy jak na duševní, tak na fyzické úrovni. Praktikováním aktivit, které zvyšují vaše HRV, jako je jóga, můžete pomoci rekvalifikovat své srdce a fyziologii, což může vést k regulaci emocí a klidnějšímu stavu.

Jóga je skvělá bezplatná terapie, ať už je doporučena vaším terapeutem nebo ne. Naštěstí není nutný žádný skutečný předpis. Nalezení správného programu se může skládat z nějaké zkoušky a chyby, protože existuje několik typů jógy, ze které si můžete vybrat (horké, jin, hatha, yang atd.). Někteří mají více fyzických aktivních stylů (yang), jako je vinyasa nebo bikram. Jiní si mohou vychutnat pomalejší tempo cvičení (yin) nebo kombinací obojího. Bez ohledu na typ jógy, kterou si vyberete, její četné fyzické a psychické výhody z něj mohou učinit důležitou součást vašeho terapeutického procesu.

Zdroj: https://www.psychologytoday.com/us, unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář