5 snadných způsobů, jak zmírnit ztuhlost a bolest krku

Foto: Unsplash

5 snadných způsobů, jak zmírnit ztuhlost a bolest krku

Ztuhlost nebo bolest šíje může vzniknout po náhlých úrazech, jako je například zranění bičem při autonehodě, nebo v důsledku každodenního namáhání při práci s počítačem nebo obrazovkou. Přibližně třetina Američanů zažije v daném roce bolest krku.

Když máte ztuhlý krk, zjistíte, že nemáte plný rozsah pohybu. Pravděpodobně budete mít také bolesti, které mohou vyzařovat do ramen nebo hlavy, říká doktor Michael Gordon, ortopedický chirurg páteře z Hoag Orthopedic Institute.

Ztuhlý krk může ustoupit během několika dní nebo se může zcela zahojit až po několika týdnech. Zde je pět způsobů, jak se zbavit ztuhlé šíje a zmírnit bolest.

1. Protáhněte si krk

Protahování šíje může pomoci uvolnit ztuhlé svaly a je obzvláště účinné při prevenci ztuhlé šíje, říká doktor Rahul Shah, ortopedický chirurg páteře a šíje ze společnosti Premier Orthopaedic Spine Associates.

"Protahovací cviky a cvičení pomáhají posilovat krční svaly, aby se předešlo bolestem krku," říká Shah.

Gordon říká, že každý by si měl alespoň dvakrát denně protáhnout krk, a doporučuje držet následující čtyři polohy po dobu alespoň deseti sekund:

Shah také doporučuje izometrické cviky na krk. Zde je návod, jak tato cvičení provádět:

Tato protahovací cvičení a cviky aktivují a posilují krční svaly, takže je méně pravděpodobné, že se přetíží nebo ztuhnou, říká Shah.

2. Protáhněte si ramena

Zatížení ramen, horní části zad a hrudníku se může projevit jako ztuhlý krk, protože svaly ramen, horní části zad a krku jsou propojené, říká doktorka Erin McNeelyová, internistka ze společnosti Spectrum Health. Z tohoto důvodu může protahování ramen také pomoci zmírnit ztuhlý krk.

"Při bolestech šíje velmi pomáhá protahování horní části zad," říká.

Existuje řada statických protahovacích a dynamických cviků, které pomáhají uvolnit zatuhlé svaly v oblasti ramen, zad a hrudníku.

McNeely uvádí tři příklady protahování horní části těla, které můžete vyzkoušet, pokud vás bolí krk:

"Při těchto protahovacích cvičeních mobilizujete svaly a nervy, vytváříte nové nastavení, protahujete svaly a nervy a ujišťujete se, že nejsou zkrácené nebo zaseknuté," říká McNeely.

3. Použijte teplo nebo led

Experimentování s teplotou může pomoci zmírnit bolest krku.

Led je vhodný brzy po zranění, protože pomáhá zmírnit zánět. Teplo naopak pomáhá uvolnit svaly a zvýšit průtok krve do oblasti, což může podpořit hojení, říká McNeely.

Kromě fyziologických účinků mohou teplo i led také pomoci odvést pozornost od bolesti, říká McNeely.

Volba mezi ledem a teplem závisí na osobních preferencích. Úlevu vám může přinést také střídání tepla a chladu, kdy si přiložíte tepelný obklad a po několika hodinách na něj přiložíte studený obklad.

"Moje základní pravidlo je poslouchat své tělo a dát mu to, co potřebuje," říká McNeely.

4. Vyzkoušejte krém proti bolesti NSAID

McNeely doporučuje začít s volně prodejným krémem NSAID, jako je Voltaren.

Tyto krémy poskytují lokální úlevu od bolesti bez nežádoucích účinků, které mohou mít perorální NSAID, včetně žaludečních vředů a onemocnění ledvin, zejména u osob starších 65 let.

Nejlepší tření svalů

Testujeme a doporučujeme ty nejlepší masáže svalů. Podívejte se na naše tipy:

5. Používání volně prodejných léků

Pokud máte trvalé bolesti, mohou vám pomoci volně prodejné léky proti bolesti, a to jak lokální, tak perorální.

Pokud krém nepomáhá, vyzkoušejte volně prodejný perorální lék proti bolesti.

McNeely doporučuje začít s Tylenolem (paracetamolem), který má menší rizika než NSAID, jako je aspirin a ibuprofen. Pokud však ani to nepomůže, mohou vám NSAID přinést větší úlevu.

Pokud chcete také zmírnit zánět, který je častou příčinou ztuhlosti a přetížení krku, může vám pomoci krátkodobé užívání nesteroidních antirevmatik, jako je ibuprofen nebo aspirin.

Abyste se vyhnuli vedlejším účinkům NSAID, neužívejte je častěji než třikrát týdně, říká McNeely. Dbejte také na dodržování pokynů k dávkování, které by měly být uvedeny na obalu přípravku.

Kdy navštívit lékaře kvůli ztuhlosti šíje

Ztuhlý krk obvykle nevyžaduje návštěvu lékaře.

"Většina ztuhlosti krku se vyřeší sama," říká Gordon.

Lékaře byste však měli navštívit, pokud:

Rychlá rada: Pokud se u vás objeví ztuhlý krk s horečkou, zmatenost, inkontinence nebo změny chůze, vyhledejte lékařskou pomoc, říká Gordon.

Poučení pro zasvěcené

Lidé jsou náchylní ke ztuhnutí šíje kvůli váze, kterou musí svaly na krku udržet. Ztuhlý krk může způsobit dlouhé sezení u obrazovek nebo nehoda, ale někdy k němu dochází zdánlivě bezdůvodně.

Pokud máte ztuhlý krk, během dne si jemně protáhněte krk a ramena. Podle potřeby přikládejte teplo nebo led, a pokud vás stále bolí, použijte volně prodejné léky proti bolesti.

Zotavení ze ztuhlé šíje může vyžadovat trpělivost, říká McNeely. Například natržený sval se může hojit čtyři až šest týdnů a během této doby musíte být ke svému tělu šetrní.

"Pokud se to pomalu zlepšuje, je to správná cesta," říká.

Zdroje: insider.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář