4 byliny, které podle odborníků mohou přirozeně posílit váš imunitní systém

Foto: Unsplash

4 byliny, které podle odborníků mohou přirozeně posílit váš imunitní systém

Ať už čelíte sezóně nachlazení a chřipky, nebo se prostě snažíte zůstat zdraví obecně, je velmi důležité udržovat náš imunitní systém silný. Imunitní systém je zodpovědný za prevenci a boj s infekcemi, a když je váš imunitní systém silný, je pravděpodobnější, že se vám podaří nemoci odvrátit.

Je důležité si uvědomit, že v boji s nemocí se nebudete moci spoléhat výhradně na bylinky. Abyste měli silný imunitní systém, musíte přijímat určité vitaminy, zdravě jíst, dobře spát a cvičit. A samozřejmě nejlepší způsob, jak snížit riziko onemocnění, je často si mýt ruce a vyhýbat se kontaktu s lidmi, kteří mohou být nemocní.

Kromě těchto doporučených postupů však mohou mít některé byliny další příznivé účinky na imunitní systém. Zde jsou čtyři byliny doporučované odborníky, které vám pomohou posílit imunitní systém.

Jak mohou bylinky prospívat imunitnímu systému

Mnoho bylin je antagonistických vůči patogenům, což znamená, že aktivně bojují proti mikroorganismům, jako jsou viry, bakterie, červi a brouci, říká Mark Frost, MSTCM, L.Ac., vedoucí oddělení bylinné medicíny na American College of Traditional Chinese Medicine.

Nejen odborníci na tradiční čínskou medicínu tvrdí, že byliny mají tyto imunitu posilující účinky. Také ti, kteří se zabývají západní medicínou, jsou pro přidávání bylin do zdravé stravy.

Doktorka vnitřního lékařství Deborah Ann Ballardová z Duke Integrative Medicine doporučuje při vaření používat různé bylinky a koření na podporu konzumace.

"Jejich pravidelné zařazování do zdravého jídelníčku má velmi nízké riziko poškození a přiměřenou šanci pomoci našemu imunitnímu systému v boji proti infekcím," říká Ballard.

1. Echinacea

Echinacea je bylina s mnoha způsoby použití. Podle Mount Sinai Hospital má vlastnosti, které mohou zmírnit bolest a snížit zánět, a navíc má antivirové a antioxidační účinky. To z ní činí ideální bylinu pro podporu imunitního systému a posílení jeho funkce.

Systematický přehled z roku 2006 publikovaný v Cochrane Library zjistil, že užívání echinacey po příznacích nachlazení, jako je rýma a ucpaný nos, může pomoci zkrátit dobu trvání nemoci i závažnost nachlazení. Výzkumníci však uvedli, že výsledky nebyly konzistentní ve všech studiích, které analyzovali.

Systematický přehled z roku 2020 publikovaný v časopise Advances in Integrative Medicine navíc zjistil, že echinacea může být prospěšná při akutních respiračních infekcích, pokud se tato bylina užívá na začátku příznaků. Může totiž snižovat hladinu prozánětlivých cytokinů, které jsou spojovány se záněty a infekcemi dýchacích cest.

Frost říká, že pokud máte pocit, že jste byli vystaveni velkému množství lidí a potenciálních bakterií, nebo máte pocit, že byste mohli onemocnět, zkuste si vzít echinaceu dva nebo tři dny po sobě. Řiďte se pokyny pro dávkování uvedenými na obalu echinaceového přípravku, který užíváte, nebo se poraďte s bylinkářem. Část si můžete dát do čaje nebo ji použít jako tinkturu.

2. Česnek

Česnek je silná antimikrobiální bylina, zejména pro střeva, říká Frost. Předpokládá se, že je antibakteriální, antivirový a antiprotozoální (což znamená, že dokáže bojovat proti parazitům). Ballard říká, že tyto vlastnosti mohou pomoci v boji proti infekcím hrudníku a dýchacích cest.

Česnek obsahuje alicin, který je považován za sloučeninu, díky níž je česnek antibakteriální. Podle přehledu publikovaného v roce 2014 v časopise Avicenna Journal of Phytomedicine je díky tomu česnek schopen bojovat proti bakteriím, jako jsou salmonela a E. coli, což jsou bakterie způsobující otravu jídlem.

Kromě toho je česnek podle Frosta ideální pro posílení trávicího systému. To z něj dělá dobrou volbu pro léčbu parazitů nebo červů ve střevech. V přehledu časopisu Avicenna Journal of Phytomedicine se také odkazuje na studii, v níž byl česnek použit k léčbě giardiózy, což je infekce způsobená parazitem. Příznaky u pacientů ustoupily po 24 hodinách poté, co byl česnek podáván buď prostřednictvím tekutého extraktu o koncentraci 1 mg/ml dvakrát denně, nebo prostřednictvím česnekových kapslí o koncentraci 0,6 mg/ml.

Kromě toho bylo zjištěno, že česnek pomáhá v boji proti nachlazení svými antivirovými účinky. V přehledu publikovaném v roce 2014 v Cochrane Library se hovoří o jedné studii, která účastníkům podávala buď česnekové doplňky se 180 mg alicinu denně po dobu 12 týdnů, nebo placebo. Výzkumníci zjistili, že ti, kteří dostávali česnek, měli menší pravděpodobnost nachlazení, a pokud onemocněli, byli nemocní méně dní než ti ve skupině s placebem. Je však třeba provést další výzkum.

3. Ženšen

Podle jedné studie tato bylina posiluje osu HPA - osu hypotalamu, hypofýzy a nadledvinek, která je zodpovědná za regulaci reakce imunitního systému na stres.

Chronický nebo silný stres může oslabit imunitní systém, proto je důležité, abyste měli silnou osu HPA, která vám pomůže zvládat vliv stresu na imunitní systém. Posílením osy HPA posilujete imunitní systém, říká Frost.

Ženšen může také udržovat imunitní systém v rovnováze tím, že reguluje různé typy imunitních buněk - včetně T-buněk, B-buněk, přirozených zabíječů a makrofágů - které rozpoznávají hrozby pro tělo a bojují proti nim. Existují dokonce důkazy, že ženšen dokáže bojovat proti chřipce typu A u myší, ačkoli je zapotřebí provést výzkum na lidech.

Frost říká, že ženšen je velmi silný, a pokud uvažujete o jeho zařazení do svého režimu, měli byste se poradit s bylinkářem. Ženšen můžete konzumovat tak, že si připravíte čaj z čerstvého kořene ženšenu, nebo můžete užívat ženšenové kapsle.

4. reishi

Reishi, známá také jako Lingzhi, je druh houby. Houby Reishi obsahují beta-glukany, o nichž se předpokládá, že stimulují různé typy buněk imunitního systému, včetně monocytů, přirozených zabíječských buněk a dendritických buněk. Díky stimulaci těchto buněk jsou schopny lépe odhalovat infekce a bojovat s nimi.

Podle Memorial Sloan Kettering Cancer Center dokonce existují důkazy, že beta-glukany obsažené v reishi mohou mít protinádorové účinky a zastavovat růst rakovinných buněk. Je však třeba provést další výzkum, aby bylo možné blíže porozumět prospěšnosti hub resihi.

Ke konzumaci si můžete koupit prášek nebo kapsle reishi.

Poučení pro zasvěcené

Než začnete některou z těchto bylin užívat, měli byste se poradit se svým lékařem, abyste se ujistili, že se nebudou negativně ovlivňovat s léky, které užíváte. Měli byste se také ujistit, že vám bude stanovena přesná diagnóza, pokud jste nemocní - vyplatí se navštívit lékaře a zjistit, jakou léčbu vám doporučí, než začnete zkoušet bylinné přípravky.

Pokud chcete tyto byliny vyzkoušet, můžete se poradit s kvalifikovaným bylinkářem nebo lékařem tradiční čínské medicíny, který vám pomůže zjistit, které byliny by pro vás mohly být vhodné a jak je nejlépe užívat. Může vám také pomoci určit, kde bylinky koupit, abyste měli jistotu, že používáte kvalitní produkty.

Zdroje: insider.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář